מי הם הגיבור והגיבורה של הרומן הרומנטי? מה התכונות שלהם? מה המסע שכל אחד מהם עובר?

בואו נשחק עם זה קצת.

גיבורים

איזה גיבור דוחה אותנו?

אני מעלה כאן את הדברים שנאמרו ב-Writersw Academy: מתעלל, שחצן, ביקורתי, טיפש, אכזרי, תלותי, צבוע, שוויצר, שתלטן, מניפולטיבי, אגואיסט. זה רק מבחר, אני בטוחה שיש עוד כמה דברים שאתם יכולים לחשוב עליהם.

איזה גיבור מושך אותנו?

בעל חוש הומור, עדין, מבין, סבלני, חזק – פיזית ונפשית, יתום מאם (כן, זה נאמר, מתנצלת מראש בפני כל האימהות, אני לגמרי בצד שלכן, בואו ניקח את זה למקום טוב…), מאוזן, בעל ריח טוב, היגייני, מגונן, בטוח בעצמו, מרגיש בנוח עם עצמו, אמיץ, חכם, וגם – אין מה לעשות – נראה טוב. גיבור של פנטזיה לא יכול להיראות רע. זה הורס את כל הקסם.

עכשיו יש כאן משהו מעניין וחשוב:

לכאורה נראה שאם ניקח את כל התכונות הטובות, או לפחות מבחר מייצג, ונקפיד שלא יהיו לו תכונות רעות – אז שיחקנו אותה. נכון? לא נכון. כי מה כבר למדנו כאן? נכון. לגיבור החלומות שלנו חייב להיות פגם. בלי פגם אין לגיבור משהו פנימי להתמודד איתו. אין לו לאן להתקדם. וגם – הגיבורה שלנו לא תוכל לתקן אותו. אין לנו מה לעשות עם גיבור מושלם.

הגיבורה שלנו תבחין בפגם הזה, ואז תעבור איתו דרך משלה. למשל, אולי יהיה לו אף ממש מכוער, וכמה ימים אחר כך היא תחשוב שזה בעצם די אצילי, ובהמשך תפסיק להבחין בו. ואולי זה יהיה פגם באופי שהיא תעזור לו להתמודד איתו ולשפר את האופן שבו הוא מתייחס לעולם, ואולי זה יהיה איזה פחד שהוא יתגבר עליו בזכותה ובעזרתה.

ומה לגבי הגיבורה?

פחות או יותר אותו הדבר.

גם בגיבורה יש תכונות שאנחנו לא אוהבות

מה למשל? בכיינית, אגוצנטרית, לא הגיינית, תלותית, חלשה, טיפשה, מכוערת, צבועה, ילדותית, צרת אופקים, מרושעת, רכלנית, מניפולטיבית, שקרנית, שמנה, אגרסיבית, וזה רק מבחר… אנחנו לא רוצות לקרוא על גיבורה כזאת. אנחנו לא רוצות להזדהות עם גיבורה כזאת.

איזו גיבורה אנחנו כן רוצות?

גמישה (אפשר פיזית, אבל בעיקר מחשבתית), חזקה, נחושה, בעלת כוח נפשי, מוכשרת (במשהו), יפה, יודעת לצחוק על עצמה, חברה טובה, אמינה, רגישה, אוהבת, סבלנית, אימהית, החלטית, נעימה, חכמה.

הדבר החשוב לגבי דמות הגיבור – חשוב גם לדמות הגיבורה. גם בגיבורה צריך להיות פגם. וזה בסדר שיהיה יותר מאחד. גם הגיבורה צריכה להתמודד עם משהו, כדי שהיא תעבור איזו דרך במהלך הסיפור. למשל – שהשקרנית הפתולוגית תצליח להפסיק לשקר. שהבחורה המניפולטיבית תתנצל לפני כל האנשים שהיא פגעה בהם ותצליח להפסיק לתמרן אנשים. שהבחורה שלא מרוצה מהמשקל שלה – תצליח לשמור על דיאטה מתאימה ולהגיע למשקל הרצוי שיגרום לה להרגיש טוב עם עצמה, וכן הלאה וכולי.

אז הבנו למה תכונה רעה זה חשוב, אבל! וזה 'אבל' גדול וחשוב, יש קו עדין שאסור לו לחצות, ורק אתם יודעים מה מתאים לרומן שלכם, ומה הקו המסוים בו. העיקרון הוא שיש מגבלות על הפגם. הגיבורים חייבים להיות כאלה שהקוראים יאהבו למרות הפגמים. אם הם ישנאו את הגיבורים – הם ינטשו.

מה עוד חשוב לדעת?

אז יש לנו רשימות של תכונות טובות ורעות, ואנחנו כבר מבינים שבכל דמות צריך להיות הרכב מסוים של תכונות טובות (ודומיננטיות, כי אנחנו רוצים לאהוב אותם) ותכונות רעות (בנות תיקון). בואו נדבר על עוד כמה עניינים קטנים וחשובים (אני מזהירה מראש – לא הכול פוליטיקלי קורקט. לא, אני אכתוב את זה אחרת: לא אכפת לנו מפוליטיקלי קורקט. פשוט נכתוב את זה ודי):

  • התכונות הרעות שציינו לגבי גברים – נחשבות לגבריות. לכן כדאי לעבוד איתן. לתת לגיבור שלנו להתחיל משם ולהתקדם למקום טוב יותר. עכשיו החלק שקשה לי לכתוב: גם התכונות הרעות הנשיות הן נפוצות. לא מאוד, אנחנו די מושלמות כבר עכשיו, ועדיין… צריך לחשוב איך לעבוד איתן גם.
  • הגיבורים שופטים זה את זה על התכונות הרעות שהם רואים, וזה קורה ממש מיד כשהם נפגשים. או שנייה אחר כך. מכיוון שלרומן הרומנטי תמיד יש סוף טוב – משהו טוב יקרה לתכונות הרעות האלה עד סוף הספר.
  • הגבר חייב להיות אטרקטיבי. מאוד. חייב. נשים קוראות את הרומנים האלה כדי לנוח. לא כדי שנגרום להן להתמודד עם הגיבן מנוטרדאם. לא מתאים לכם? אל תכתבו רומן רומנטי. יש מספיק סוגות אחרות. הגבר ברומן הרומנטי צריך להיות פנטזיה אמינה.
  • בואו נתעכב עוד טיפה על הפנטזיה האמינה: הקוראת שלנו (זוכרים? קהל היעד של הרומן הרומנטי הוא נשים) לא מחפשת מציאות. מציאות כבר יש לה. היא קוראת כדי להיחלץ מהמציאות, ואנחנו, ככותבים, צריכים לכבד את זה. אנחנו צריכים לכתוב סיפור אמין עם גיבורים אמינים, רק קצת יותר טוב…
  • שימו לב: כל מה שאתם כותבים, גם התכונות, צריך לתמוך בהתפתחות הרומן.
  • חשוב מאוד ברומן הרומנטי: האישה רוצה להרגיש מיוחדת. היא רוצה להרגיש מיוחדת גם ביחס לגבר שלה. היא רוצה להרגיש שרק היא, היא בלבד, מהעולם כולו, הצליחה לחדור את קליפתו ולהגיע ללבו. אנחנו יכולים לתת לה את זה ברומן הרומנטי שלנו. אנחנו יכולים לתת לה להרגיש מיוחדת. זה מה שאנחנו צריכים לעשות. (זוכרים? הקוראת מזדהה עם דמות האישה.)
  • הרבה נשים אוהבות שהגברים שלהם הם "מים שקטים" שחודרים עמוק. תיזהרו מזה! קשה מאוד לכתוב דמות כזאת.
  • גיבורי בטא (אם אלפא הוא המנהיג, החזק, הכריזמטי וכן הלאה וכו' – הרי שהבטא הוא… לא. הוא שקט יותר, פשוט יותר… הבנתם) הם לא גיבורים מוצלחים לרומן רומנטי. אל תכתבו עליהם, אבל לא רע בכלל להתחתן איתם.
  • גיבורות של רומנים רומנטיים מושפעות מכוחות חיצוניים יותר מאשר הגיבורים.
  • לגיבורי הרומנים הרומנטיים אסור באיסור חמור להיות קטינים. זה לא רומנטי. זה קריפי.

אה, ועוד דבר אחד חשוב מאוד מאוד: חוש הומור זו תכונה נהדרת, גם לגיבורים, גם לגיבורות, וזה עובד נפלא כמעט בכל סצנה. לכו על חוש הומור.

שתפו אותי בתגובות: אילו תכונות של גיבורים אתם אוהבים במיוחד? אילו אתם מתעבים?

ולכו לכתוב!