עורכים – מורה נבוכים

אנשים מן השורה, בפעם הראשונה שהם שומעים שאני עורכת – הם מחכים שאשלים. עורכת זו מבחינתם רק המילה הראשונה… בדרך כלל הם שואלים: "עורכת דין?"

ובכן, לשמחתי, וכידוע לכם, לא. אני לא עורכת דין. אני עורכת טקסט.

זה עדיין לא מספיק, אני יודעת.

"מה זאת אומרת? מה את? עורכת ספרות? עורכת לשונית?" (ככה הם אומרים, אף על פי שכל עורכת מוסמכת שלמדה במקום רציני יודעת שמה שבאמת נכון לומר הוא "עורכת לשון" ולא "עורכת לשונית"…)

אז אני למדתי עריכה. עריכת טקסט, אם חשוב השם המלא של התכנית. וזה היה בבית ברל אם חשוב לכם לדעת איפה. (האם אני ממליצה? לא יודעת… התוכנית השתנתה לחלוטין מאז שהייתי שם…)

במסגרת לימודי העריכה שלי – למדתי את כל הסוגים, ואני עוסקת בחלק מהם, והנה מדריך קצר כדי לעשות סדר בכל זה:

עריכת לשון – עריכת לשון כל אחד צריך. לפני שטקסט יוצא לאוויר העולם, כדאי שיהיה מישהו חיצוני שיעבור עליו ויראה שאין שם טעויות כתיב, דקדוק, ביטויים שגויים, ושאר מבוכות שמוציאות את הכותב קטנטן וטיפש, אף על פי שבאמת שזה לא פייר. (הסבר: המוח שלנו זריז מהאצבעות שלנו. משמעות הדבר היא שבזמן שאנחנו כותבים – הוא כבר רץ קדימה. חושב על המשפט הבא. אין לו פנאי לראות אם הקלדנו ש' במקום ז', או 'לו' במקום 'לא', ולפעמים, גם כשאנחנו חוזרים וקוראים אחר כך – הוא עושה לנו תיקונים. אנחנו רואים ז' במקום ש', ו'לא' במקום 'לו', פשוט כי חבל על הזמן…) עורך לשון, בניגוד לכותב – יראה את הדברים האלה, פשוט כי הוא לא מכיר אותם! זו הפעם הראשונה שלו. ההכשרה של עורך הלשון מאפשרת לו ללכוד גם את הדברים שכותב כתב כמו שהוא התכוון, כי הוא פשוט לא יודע שהם טעויות. עורך לשון טוב לא יסתפק בטעויות הכתיב ויסדר לכם גם את המשפטים המבולבלים, ויעיר את תשומת לבכם כשמשהו כאן ממש לא הגיוני, והטקסט לא מסודר באופן המיטבי. הוא גם יציע תיקונים.

עריכת ספרות – עריכת ספרות היא תהליך שנכון לעבור כשאתם רוצים להוציא לאור ספר ספרותי. כלומר – סיפור. עורכת ספרות תעזור לכם להבין טוב יותר את הדמויות שלכם ואת המהלכים שלהן, את העלילה, את המשמעות של כל זה… היא תעזור לכם לעצב את הסיפור שלכם טוב יותר.

גם ספרות עיון זקוקה לעריכה. קשה לקרוא לזה עריכת ספרות (ואולי רק לי קשה לקרוא לזה עריכת ספרות) בואו נקרא לזה "עריכת תוכן" או אולי טוב יותר: "עריכת ספרות עיון". עורך תוכן טוב יעזור לכם לארגן את הספר שלכם, להבין איזה חלק הולך לאן, איפה לא כתבתם די, ואיפה הרחבתם יתר על המידה, וגם איפה חזרתם על עצמכם והפלתם תנומה על עפעפיו של הקורא. אם הספר הוא בנושא שמעטים מבינים את סתריו – כדאי למצוא לו עורך מדעי – מישהו שיודע על מה בדיוק אתם מדברים ואם במקרה החליקו לטקסט המשובח שלכם טעויות שאין עליהן מחילה (ואף אחד אחר לא ישים לב אליהן כי אף אחד אחר לא מבין בזה מספיק…)

יש עריכות נוספות בעולם… עריכת תרגום למשל, היא למעשה עריכת לשון שדורשת יכולות גבוהות גם בלשון המקור של הספר. אם מדובר בתרגום של ספר מאנגלית לעברית למשל, חשוב מאוד שעורכת התרגום תדע היטב אנגלית, כי העבודה הזאת דורשת ממנה קריאה מדוקדקת של טקסט המקור, הבנה מעמיקה שלו, ולאחר מכן – בדיקה האם המשמעות שנובעת מהתרגום היא אכן נכונה (גם אם במילים אחרות מאלה שהיא חשבה עליהן, פעמים רבות במילים אחרות…), ולאחר מכן היא חייבת לבדוק שגם העברית תקנית, או לכל הפחות משקפת את סגנון הכתיבה באנגלית.

אגב, מה שגרם לי לכתוב את הפוסט הזה הוא מישהי שאמרה לי, ממש היום, שאם התרגום מספיק טוב – לא צריך עריכת ספרות. זה בלבול גדול ורב… תרגום לעולם לא צריך עריכת ספרות. הספר כבר זכה לעריכת ספרות כשיצא בשפת המקור. אילולא עריכת הספרות הוא ככל הנראה לא היה די טוב כדי שמישהו ירצה לתרגם אותו, או כדי לצאת לאור מלכתחילה.

לעומת זאת – תרגום טוב ככל שיהא – אינו פוטר מעריכת תרגום. ככה זה. כמו שילד צריך לעבור אצל כמה מחנכים בדרכו אל העולם (אימא, אבא, גננת, מורה, סבא-סבתא, ואם זה האח הקטן – גם האחים הגדולים לא יתאפקו וינסו לחנך אותו קצת במקום שבו אימא ואבא נכשלו כישלון חרוץ…) – כך גם ספר זקוק לכמה עיניים. הרבה עיניים… כדי שיצא הכי יפה וטוב ומחונך, ויביא גאווה לאימא.

יש עוד סוגים של עריכה – עריכה עיתונאית, עריכה אקדמית, ועוד כהנה וכהנה, אבל אני מניחה שאם הגעתם לאתר שלי – זה לא מה שאתם מחפשים, ועל כן לא נאריך בכך.

האם עורך לשון עורך רק לשון ועורך ספרות עורך רק ספרות? ובכן – לא. לכל עורך יש את הכישורים שלו והאהבות שלו והיתרונות שלו, השמות הם בעיקר מבלבלים… וכדאי לבדוק היטב מה בדיוק תקבלו, וגם לבקש דוגמת עריכה עם הצעת המחיר.

רוצים להמליץ על עצמכם או על עורכים אחרים שעבדתם איתם והייתם מרוצים? אתם מוזמנים לעשות את זה כאן למטה – בתגובות.

11 Comments

  1. יונית פרידלר 21.05.2018 , 17:37 השב

    אני עורכת. "עורכת מה?" – כל כך נכון, כל פעם מחדש. אז אני דווקא כן עורכת דין במקור, אבל כיום עורכת ספרות, עורכת תוכן ועורכת לשון (בסדר הזה, אם זה היה תלוי רק בי). מודה בכל בוקר על השינוי שעשיתי. אוהבת לערוך, אוהבת לשבח את הטקסט והמוטו שלי הוא – חשוב לשמור על הסגנון של הכותב, לערוך ולשפר אבל כך שרק הוא ישים לב… ליצירת קשר עדיף לפנות בדוא"ל yonit.friedler@gmail.com או למצוא אותי בפייסבוק (להתרשמות, פניות עדיף בדוא"ל כי לפעמים אני פשוט לא שם).

  2. אביטל כהן 21.05.2018 , 20:08 השב

    אהלן,
    אני עורכת ספרות – אוהבת במיוחד את התחום העלילתי.
    יש לי חיבה יתרה להומור ולשפה קלילה ועכשווית, אבל מאחר ונהנית להתעסק בתוכן, כל תוכן, אשמח לערוך כל טקסט בעברית.
    יש לי רקע בקולנוע ואני גם עורכת תסריטים.
    כדי להשיג אותי –
    אביטל כהן – 0544688112 avitalchn@gmail.com

    תודה על הפוסט וההזמנה 🙂

  3. חגית ריטרמן 21.05.2018 , 22:25 השב

    שלום לכולם,

    אני עורכת לשון ("עורכת לשונית"), עורכת תוכן (עורכת ספרותית) וגם עורכת את השולחן (בעיקר בחגית. אופס, חגים).

    אבל לפני הכול, אני כותבת. והייתי בעלת טור וכתבת בעיתונים ומחוצה להם (גם ערכתי). לכן, אני מבינה את הכותב/ת לא רק דרך עיני העורכת, אלא גם כמי שהייתה ועודנה בצד של האדם הכותב. זה שאסף את המילים כמו צדפים בחופי חייו, חופי הרגש או הידע, ועכשיו הוא מבקש לחבר אותם לשרשרת.

    למדתי וסיימתי תואר מורחב בספרות עברית (עם התמחות בספרות כללית) באוניברסיטת תל-אביב. אחר כך למדתי דברים אחרים (וסיימתי), אבל הלימודים הללו, לימודי הספרות, חידדו את חוש הראייה שלי בכל הקשור לטקסטים, ספרותיים ולא רק.

    מלבד ספרות למבוגרים וז'אנרים אחרים (בהם עיון), עורכת גם ספרות ילדים.

    בקיצור, זו כתובת המייל/דוא"ל שלי:
    Hagit.Rtrmn@gmail.com

  4. חגי סרי-לוי 052-6656625 22.05.2018 , 0:48 השב

    בס"ד

    ברכותי על היוזמה הנאה! ובכן, אני עורך ספרות עיון לזרועותיה השונות מהתחומים ההיסטורייים, פוליטיים, מדיניים וכדומה ועד לספרות הגותית . כמו כן אני עוסק גם בעריכה של ספרות תורנית ובכתיבת צללים. טרם להיותי עורך ספרות עיון, עסקתי בעריכה עיתונאית.

  5. צבי בינדר 22.05.2018 , 10:49 השב

    תרגום אינו מספיק וחובה גם לערוך חומר מתורגם. קניתי לאחרונה ספר בשם 'פוטנציאל הריפוי של כתיבה יצירתית – לכתוב את עצמי'. מתורגם מאנגלית. כתוב שהוא עבר עריכה ויש גם שם של עורך. אבל לפי דעתי האישית, חסרה בו עריכה וחבל מאוד. לא מספיק לתרגם!

  6. משה גרוס 22.05.2018 , 10:50 השב

    אני כותב, עורך תוכן ולשון ולאחרונה התחלתי גם להפיק ספרים ולעמוד בקשר עם הוצאות לאור

  7. חן מנור 22.05.2018 , 11:16 השב

    אז שלום, גם אני עורכת.
    כמו יונית המקסימה גם אני עורכת דין שבחרה בשינוי מקצועי ונכנסה לעולמן הקסום של המילים.
    באמתחתי תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית, שכלל חטיבה בספרות עברית, ולימודי תואר שני בספרות עברית, מגמת מו"לות, באוניברסיטת בן גוריון, שכללו לימודי עריכה לשונית בחוג ללשון עברית.
    מזה שנים אני עוסקת בעריכה, ליווי כתיבה, כתיבה ותרגום של כל מיני פרויקטים שונים ומשונים. מספרות יפה וספרות עיון, דרך מאמרים, עבודות סמינר ותזה לסטודנטים ועד לקופסאות לאריזת מוצרי החתלה רב-פעמית. אבל ללא ספק עיקר עבודתי ואהבתי הגדולה ביותר היא עריכת ספרות.
    אתם מוזמנים בחום להתרשם בעמוד העסקי שלי https://hagigithasifrutit.wordpress.com
    או בדף העסק בפייסבוק https://www.facebook.com/HagigitHaSifrutit/
    ניתן לפנות אליי בדואר אלקטרוני chen.manor@gmail.com או בטלפון הנייד 054-7726099

  8. ציפי גוריון 22.05.2018 , 14:41 השב

    היי, תודה לרחלי על הקריאה לפרסום!
    אני ציפי גוריון, יש לי תואר שני בספרות עברית מאוניברסיטת בן גוריון ומזה שנים רבות אני כותבת ועורכת בשלל תחומים.
    אז בראש ובראשונה אני עורכת ספרותית, מעבר לזה אני עורכת תוכן, עורכת תרגום וגם עושה הגהות לעת מצוא.
    באילו תחומים?
    פרוזה מכל הסוגים והמינים, ספרות ילדים, ספרות נוער, ספרות עיון הקשורה בספרות, אוכל או מוזיקה, כולן היו בנותיי.
    מוזמנות להתרשם בעמוד הפייסבוק שלי, https://www.facebook.com/tzippybooks/
    לכתוב לי מייל ל tzippym@gmail.com או ליצור קשר בטלפון, 052-6445595
    (ולהגיד שרחלי שלחה אתכן)
    כתיבה טובה 🙂

  9. מיכל שפריר 22.05.2018 , 16:49 השב

    שלום ותודה לרחלי על היוזמה הברוכה,

    אני מיכל שפריר, בעלת תואר שני בספרות עברית ותעודת עורכת לשון מאוניברסיטת חיפה.
    עוסקת בעריכת לשון, בהקלדת חומרים – חוברות, קורות חיים ועוד.
    כמו כן, עורכת עבודות לסטודנטים, מעצבת ומסדרת על פי הכללים האקדמיים.
    אפשר ליצור איתי קשר בפייסבוק באתר "עורכת של מילים"
    גם בטלפון 054-6769399 וגם במייל mi.shafrir@gmail.com

    מיכל

  10. יעל שושני-מבסוטה 24.05.2018 , 11:43 השב

    אני לא עורכת כלום, גם את השולחן לא, אבל רציתי להגיד לך רחלי, שההזמנה שלך פה לקולגות מעידה בעיני על נדיבות ואהבה יוצאת מן הכלל, ואני שמחה להכיר אותך!! ירבו כמותך בעולם!!

  11. אלעד פייט 28.10.2018 , 15:46 השב

    שלום לכל הכותבים והקוראים! שאפו לרחלי על הפרגון,
    שמי אלעד פייט, עם נטייה חזקה למילה הכתובה… באמתחתי רקע רחב במקורות היהדות שכידוע מהווים מקור שלא יסולא בפז ללשון הקודש-עברית. למדתי עריכה לסוגיה במכללת ליפשיץ. עוסק בעריכת תוכן, עריכה תורנית ועריכת לשון. נהנה מאוד גם מהגהה. עוד כישרון שהבורא נטע בי הוא שימת הלב לפרטים – כישרון שעוזר לי להציל כותבים מבאגים מביכים בספריהם… מוזמנים לשלוח מייל, ומי שיתעקש יקבל גם המלצות…
    eladeytan@gmail.com.
    שוב תודה לרחלי.
    אלעד

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.