איך מוכרים ספרים?

בכנס נקודת מפנה הראשון ביקשנו מהמשתתפים לכתוב לנו מה השאלה האחת שהכי מטרידה אותם בכתיבת ספר. קיבלנו המון תשובות מכל מיני סוגים, אבל היה נושא אחד שבלט מאוד, והוא – איך מוכרים ספרים. לא כולם השתמשו במילים האלה כמובן, שאלו אותנו דברים כמו: איך מגיעים אל הקוראים, ואיך לגרום לכך שהספר שלי יהיה מוכר, והאם יש דרך לכתוב את הספר כך שהוא יימכר טוב, ואיך מוציאים לאור ומשווקים, ואיך מפיצים, והאם החומר שיש לי ראוי לשיווק… ועוד ניסוחים שונים שכולם אומרים את אותו הדבר: יש היום המון המון ספרים בשוק. איך יבחינו בספר שלי?

והשאלה הזו היא שאלה גדולה שחשוב מאוד לדבר עליה. והתשובה לא פשוטה, בעיקר לא לאנשים שהכתיבה היא הטבע שלהם.

אני אסביר.

כותבים רוצים לכתוב. זה מה שהם רוצים לעשות. הם רוצים לשבת ולכתוב, וכשהם יסיימו את הספר הזה – לשבת ולכתוב את הספר הבא, וכן הלאה. והם מאוד מאוד רוצים שכל העניין הזה של המכירות יהיה עבודה של מישהו אחר. מישהו שמבין במכירות. ורבים מהם גם לא יודעים מה ההבדל בין שיווק ומכירות, זה נראה כמו משהו שהוא דבר אחד שצריך להיות עבודה של מישהו אחר.

ובפוסט הזה אנחנו עומדים לפרק את הגישה הזו.

חשוב שתבינו: מדי חודש יוצאים הרבה מאוד ספרים לשוק. כשהספרים החדשים מגיעים לחנויות – הם צריכים להיראות. הקונים צריכים לדעת עליהם. וזה אומר שהם צריכים לשבת בדוכנים האלה שאנחנו מכירים בחנויות. וכדי לשים אותם שם, אין ברירה, צריך להוריד משם ספרים אחרים, ולהעביר אותם לשלב הבא של מחזור החיים שלהם בחנות – למדפים. ושם – לא רואים אותם. השלב הבא הוא ערמות שנערמות במחסנים בחנויות, והשלב העצוב ביותר הוא – ספרים שחוזרים הביתה, ונערמים שם… אני באופן אישי מכירה רופא שחצי מחדר ההמתנה שלו מלא בספרים, עדיין בניילונים, שהוא הוציא לפני עשרים שנה לפחות. על השלב הבא אני בכלל לא רוצה לדבר.

עוד דבר שחשוב מאוד להבין הוא שאף אחד לא ישווק את הספר שלכם יותר טוב מכם.

למה? כי לכם הכי אכפת. זאת האמת. זה בדיוק כמו שאף אחד לא יגדל את הילד שלכם ויחנך אותו טוב יותר מכם, וכמו שאף אחד לא יטפח את הבית שלכם יותר טוב מכם. אלה החיים. ואם אתם רוצים למכור – תפנימו את זה כמה שיותר מהר.

אז איך באמת מוכרים ספרים?

יש הרבה דרכים, ואף אחת מהן היא לא פתרון קסם. כולן דורשות עבודה, ולפעמים כדאי לנסות כמה במקביל, או לעבור מאחת לשנייה, אבל מי שעובד – מצליח.

 

שימו לב, כמעט כל מה שנכתב כאן זה מתוך הנחה שהוצאתם את הספר לבד. אבל את כל זה אפשר ליישם גם אם הוצאתם את הספר בהוצאת ספרים גדולה. למעשה, המו"ל שלכם ישמח מאוד אם תשתתפו במאמצי השיווק של הספר שלכם, כי זה הופך את כל העניין להרבה יותר משתלם בעבורו,

ככה שגם אם כבר חתמתם חוזה, או שברור לכם שתחתמו – הישארו איתי.

אז ככה:

פייסבוק

הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות, ואתם רוצים לעשות אותו כבר עכשיו, בין שהוצאתם ספר ובין שטרם, הוא להיות בפייסבוק. וכשאני אומרת "להיות בפייסבוק" אני מתכוונת ללהיות בפייסבוק באופן מקצועי.

זה לא אומר שאתם צריכים לפתוח דף עסקי, הכוח של פייסבוק הוא דווקא העניין החברתי, אבל אתם חייבים לשים לב למה שיש בעמוד שלכם.

הנה כמה כללים:

  1. כתבו פוסטים לפחות פעמיים-שלוש בשבוע, על נושאים שנמצאים בספר שלכם.
  2. כתבו רק דברים טובים!! בלי גינויים, בלי עצומות, בלי פוליטיקה. (אלא אם זה נושא הספר שלכם, ואז אתם הכי רוצים לכתוב גינויים ועצומות ופוליטיקה…)
  3. פרגנו לאנשים! הם יזכרו אתכם וישמחו לפרגן לכם בחזרה.
  4. הצטרפו לקבוצות שעוסקות בנושאים שאתם כותבים עליהם, והיו פעילים.
  5. הצטרפו לקבוצות שעוסקות בכתיבה ובקריאה והיו פעילים. קבוצה לדוגמה: אתגר 30 יום של כתיבה. אבל יש המון. היכנסו לפייסבוק, עשו חיפוש פשוט והצטרפו.
  6. נסו לעזור לאנשים אחרים ככל האפשר. מישהו שאל שאלה שאתם יכולים לענות עליה? ענו! בפירוט! היו נדיבים במידע. זה הופך אתכם לאנשים שמבינים עניין ואפשר לסמוך עליהם.
  7. בבוא העת, עם התקרב מועד יציאת הספר, עדכנו על כך. ב-ע-ד-י-נ-ו-ת!!! בשלב הזה אנשים כבר מכירים אתכם, אוהבים אתכם, ורוצים לפרגן לכם כמו שפרגנתם להם עד עכשיו. זה הזמן ליהנות מפירות העבודה שעשיתם.

מתי נכון להתחיל? עכשיו.

מכאן ואילך אנחנו עוברים לפעולות שתעשו לאחר הוצאת הספר.

 

חנויות

חשוב!! כדי שהספר יימכר היטב יש תנאי מקדים שאסור לוותר עליו: הספר חייב להיות מודפס בצורה מקצועית. כשהספר לא נראה טוב חיצונית, אנשים מניחים שגם התוכן שלו לא טוב. שהוא לא איכותי. והרבה פעמים הם צודקים… אל תיפלו בזה.

ברגע שהספר יצא לחנויות – אתם רוצים שיגיעו אליו כמה שיותר קונים.

כדי שהקונים יגיעו אליו, לא מספיק שהוא מונח על המדף, אתם רוצים שהמוכרים ימליצו עליו.

מה אתם לא עושים?

אתם לא סומכים על זה שהספר כל כך מעולה שהמוכרים בטוח יקראו וימליצו. לא כי הספר לא מעולה, כי זה לא עובד ככה. כדי שהם יקראו וימליצו, ובינינו, זה בסדר גמור גם שהם ימליצו אם לא קראו – אתם רוצים ללכוד את תשומת הלב שלהם. לשם כך תרצו לצאת לסיבוב חנויות. כן כן, להכין רשימות של חנויות שנמצאות באזור אחד, לקחת את הרכב, לנסוע לשם, להכיר את המוכרים ולספר להם על הספר שלכם.

יש דרכים לעשות את זה, ויש רשימה של כללי לא-תעשה. בכנס נקודת מפנה 2 דיברה על כך מאירה ברנע גולדברג, וברצאה שלה יש עוד המון דברים טובים וחשובים שכדאי לדעת.

ועוד משהו: גם כשאתם בנסיעה אחרת, בלי קשר לספר, אם אתם עוברים ליד חנות ספרים, היכנסו פנימה וחפשו את הספר שלכם על הדוכנים. אם הוא לא שם – בקשו שיביאו אותו. ספרו ששמעתם שהוא מעניין. אגב, אתם יכולים לעשות עוד משהו, אתם יכולים מראש לגשת למישהו מהעובדים ולשאול אם הספר נמצא בחנות, ולגשת לדפדף בו. ככה אתם מייצרים התעניינות.

אתם יכולים לבקש את זה גם מחברים טובים ובני משפחה, אבל לכו מראש רק על כאלה שבאמת באמת רוצים לעזור, ואל אל אל תשאלו אותם אם זה באמת קרה. שלא יתחילו לסנן אתכם…

 

הרצאות

אתם רוצים להגיע לקהל היעד שלכם ולספר על הספר.

אם כתבתם ספר נוער – אתם רוצים להגיע לבתי ספר תיכוניים.

אם כתבתם ספר ילדים – אתם רוצים להשתתף בשעות סיפור. אני בטוחה שתמצאו אין-ספור ספריות או מתנ"סים שישמחו לארח אתכם.

אם כתבתם ספר למבוגרים – אולי מועדוני קריאה זה המקום שאליו אתם רוצים להגיע. כאורחים.

מה שצריך לעשות עכשיו זה לשבת, להכין רשימה מסודרת של לקוחות אפשריים, ולהתקשר אליהם, להציע את ההרצאה שלכם.

יכול להיות שתקבלו תשובות שליליות מחלק מהאנשים, ואפילו הרבה… לא להתייאש! מישהו יענה בחיוב בסוף, והנה עוד כמה אנשים שמכירים אתכם, ואם הייתם נחמדים ומעניינים – כמה מהם ימליצו הלאה.

חשוב: תלמדו מהשיחות שלכם! תחשבו מה עבד טוב, מה לא, ותשכללו.

עוד דבר שחשוב שתדעו: בהחלט ייתכן שההרצאות הראשונות שלכם יהיו בהתנדבות, או במחיר סמלי. ככה זה לפני שאתם מוּכָּרים ומיומנים… זה לוקח זמן, והדרך הכי טובה לעשות את זה היא בסבלנות, באהבה ובעקביות.

וגם את ההרצאות – שפרו כל הזמן!

בהמשך, יכול להיות מאוד שתצליחו לסגור עסקה שאתם באים להרצאה וכל המשתתפים גם יקבלו מכם ספר חתום! אישית! על הרצאה כזו תרצו כמובן תוספת תשלום. יכול להיות שזה לא יהיה מחיר הספר בחנויות, אבל זה חייב לכסות לכל הפחות את עלות ההדפסה, ועוד קצת.

אם לא סגרתם מראש עסקה שבה כל משתתף מקבל ספר – השתדלו ליצור מצב שבו מחוץ לאולם ההרצאה או אפילו בתוכו – יש דוכן שבו נמכרים הספרים שלכם. לאחר ההרצאה, הזמינו את המאזינים לקנות את הספר. היו נחמדים ודברו יפה עם האנשים. אם מישהו רוצה לקנות – שאלו אותו אם הוא רוצה גם חתימה אישית, שאלו מה שמו, ואל תהססו לכתוב הקדשה יפה, גם אם זה לוקח עוד זמן ויש אנשים שמחכים לדבר אתכם. (כדאי לחשוב מראש על כמה מילים שתוכלו לכתוב, כדי שזה ישדר משהו אישי). האדם שהקדשתם לו כל כך הרבה זמן ואהבה הופך באותו הרגע לשגריר שלכם. אתם יכולים להיות בטוחים שהוא יספר עליכם לאנשים אחרים בחיבה רבה; והמעמד כולו מעורר עניין ומביא עוד אנשים לדוכן.

אני בטוחה שיש כמה מכם שזזים עכשיו באי נוחות על הכיסא, אולי אפילו תוהים אם כל העניין הזה בשבילם, כי… לא נעים למכור.

אז חשוב שתדעו שני דברים:

  1. נעים מאוד למכור. כתבתם את הספר הזה כדי שאנשים יקנו אותו ויקראו אותו. זו המטרה של כל העניין. ואם לא נעים לכם – תעבדו על עצמכם שיהיה לכם נעים.
  2. אחרי ששמעו אתכם והתאהבו בכם – רוצים מכם עוד. זה הרגע הכי נכון להציע את הספר. אל תחכו שהם ילכו הביתה ויתקררו, ומחר, או בעוד שבוע, כשהם יגיעו לחנות משהו אחר יצוד את עיניהם. עכשיו הזמן הכי טוב למכור.

ועוד טיפ קטן שיכול לעזור:

הניחו על השולחן או הדוכן רק מספר מצומצם של ספרים, ואת השאר בקופסה תחת השולחן. ספרים בודדים על השולחן נותנים תחושה של דחיפות. אם לא יקנו אותם עכשיו – זה עלול להיגמר. ויש אנשים שזה האלמנט שיגרום להם לקנות.

אם אתם חוששים שהדוכן יהיה ריק מדי, אתם יכולים לשים עליו פליירים של הספר אם יש לכם, או סימניות, או כלי עם סוכריות… או לדאוג מראש שהדוכן לא יהיה גדול מדי.

 

מכירה מוקדמת

זו עוד שיטה שמתאימה יותר לשלבים שלפני הוצאת הספר:

כיום יש אתרים לגיוס כסף. אתרים כאלה בעברית הם הדסטארט, ג'אמפסטרטר, ומימונה.

באתרים האלה אתה מציע לאנשים לעזור לך להוציא את הספר תמורות תשורות שונות. התשורה הטבעית ביותר היא הספר עצמו, וכך אתם מוכרים את הספר עוד לפני שיצא, וגם יוצרים באז סביבו. תשורות אפשריות הן: סימניות, ספרים חתומים, הרצאות, ואפשר גם לעשות שיתופי פעולה עם אנשים שיש להם מה להציע, שתחום הפעילות שלהם קשור לספר שלכם, ושרוצים לעזור לכם.

חשוב לדעת שפרויקט מימון המון הוא לא פרויקט פשוט. הוא דורש הכנה מרובה ומשאבים נפשיים. לפני שנכנסים לזה – כדאי מאוד לעקוב אחרי כמה פרויקטים אחרים, ואפילו לבקש ממישהו שיצא לפרויקט כזה לשבת איתכם לקפה ולספר לכם מה היה ואיך היה. על רגעי ההצלחה ויותר מכך – על רגעי הקושי. ומה עזר לו ברגעי הקושי. ומה הוא למד מכל הסיפור…

אליה אלון הכהן, היזמת של ג'אמפסטרטר, השתתפה בכנס נקודת מפנה 2, ההרצאה שלה הוקלטה, ושווה לשמוע אותה כדי לחשוב אם הכיוון הזה מתאים לכם.

 

מכרו את הספר שלכם בכל מקום!

שימו כמה עותקים מהספר שלכם ברכב שלכם. סדרו אותם יפה שלא ייפגעו חלילה מטלטולים או מחום וכאלה.

בכל פעם שאתם נמצאים באיזה מקום והעניין עולה ומישהו מביע רצון לקנות, אתם יכולים להגיד משפט כזה: "מגניב, בדיוק יש לי כמה עותקים ברכב, רוצה לקנות עכשיו?"

נכון שזה רק ספר אחד, אבל הקונה פגש אתכם באופן אישי, השארתם עליו רושם, ויש בהחלט סיכוי שהוא ימליץ על הספר שלכם הלאה!

 

נצלו את האינטרנט

אתם יכולים למכור את הספר שלכם באתר שלכם.

כתבו בלוג בנושאים שקשורים לספר שלכם. את זה כדאי להתחיל הרבה לפני שהספר יצא, צברו קהל עוקבים שמתעניין בנושאים שאתם כותבים עליהם, ספקו מידע מעניין! ייחודי! מחקרים שקשורים לתחומים שאתם כותבים עליהם, ספרו על כתבות בתחומים האלו, ספרים שיצאו – סקירה, הגיגים…

בכל פעם שהעליתם פוסט לבלוג – ספרו עליו גם בפייסבוק והפנו אליו.

בבוא העת – הציעו את הספר שלכם.

כדאי לנסות להגיע לשיתופי פעולה בתחום הזה – חפשו מישהו שפונה לקהל היעד שלכם, מישהו שאתם יכולים לעזור לו, ונסו להגיע להסכם שאתם מפרסמים את הפרויקט שלו, והוא מפרסם את הספר שלכם.

נסו למצוא כמה שיותר כאלה.

אם הספר באנגלית, או מתורגם לאנגלית – אתם כבר יכולים לפנות לעולם המופלא של אמזון, אבל חייבים לדעת איך לעשות את זה. אל תדלגו על השלב הזה של הלימוד. בכלל, כל אפיק שאתם חושבים עליו – צריך ללמוד.

אין דבר כזה לשים את הספר שלכם באיזה מקום ולשבת בבית לספור את הכסף. לא תעשו – לא יקרה.

ואם אתם חוששים מזה – תתחילו לעבוד על עצמכם.

 

סדרות

דרך נוספת למכור ספר היא בעזרת… עוד ספר. לפעמים גם קל יותר ליצור סדרה מאשר ספר אחד. ואז ספר אחד מוכר את הספרים הבאים. זה עבד נפלא לג'יי קיי רולינג למשל.

לדעתי – זה יכול לעבוד נפלא בספרי ילדים. אני למשל אהבתי נורא את הרביעייה, החמישייה, השביעייה, הקפדתי לקרוא את כולם. הבת שלי מתה על הספרים של ריק ריירדן, ואלה שגדלו בתקופה שלי וקודם – ישר חושבים על חסמבה.

אבל, וזה אבל חשוב: זה לא מתאים לכל תחום ולא לכל אחד. זה יכול לעבוד, אבל צריך להיזהר ולתכנן היטב את המהלך הזה.

אם הלכתם על זה, ויש לכם סדרה – אפשר למכור ספר אחד במחיר מלא – וסדרה במחיר מבצע… אפשר לשחק עם זה.

 

שבוע הספר

כבר כתבתם והוצאתם והכול נפלא ועכשיו אתם מוזמנים לשבוע הספר?

זה מעולה!! אבל…

קרה לי לא פעם שהגעתי לשבוע הספר וראיתי את הסופרים אי שם בפנים, יושבים, שותים קפה, מחכים שהזמן יעבור או שמישהו יקרא להם.

זה לא מה שאתם רוצים לעשות.

אתם רוצים לעמוד בדוכן, לחייך, להיות ממש נחמדים, לדבר עם אנשים ולשכנע אותם לקנות ממכם. לא בניג'וז כמובן, בהתלהבות שתפגינו לגבי הכתיבה, באהבה שתראו לספר, בתוכן שתספרו בצורה שתגרום לאנשים להסתקרן ולקרוא.

ככה עושים את זה. וזה מגדיל מכירות. אנרגיות טובות – טובות לעסקים.

 

צרו באז

אתם רוצים שכמה שיותר אנשים ישמעו על הספר שלכם.

כתבות בטלוויזיה זה אחלה, כתבות בעיתונים עוד יותר. וגם באינטרנט זה נפלא.

יש אנשים שאפשר לשלוח להם את הספר חינם ולבקש מהם לכתוב עליו בבלוג. יש אנשים שכותבים ביקורות ספרות. דאגו שהספר יגיע אליהם. חשוב שתביאו בחשבון שהביקורת עלולה להיות פחות מהממת משרציתם, אבל זכרו: גם פרסום רע הוא פרסום ולכן הוא טוב.

עוד דרך היא לתת ספרים במתנה. כיום נפוצות ספריות רחוב, ספריות בשביל ישראל, ומטיילים במזרח מחליפים ביניהם ספרים. שלחו כמה עותקים שיסתובבו בעולם. בהתחלה זה נראה כמו הוצאה שאין לה שום כיסוי, אבל אין לדעת. "פה לאוזן" זו אחת הדרכים הטובות ביותר למכור ספרים. ואת הספרים הבאים שלכם.

טוב. הארכנו.

בחרו מה שמתאים לכם כרגע, וצאו לדרך.

בהצלחה!

2017-10-25T11:25:32+00:00

תגובה אחת

  1. איריס 21.06.2018 , 19:56 השב

    וואו תודה. הוסיף לי המון. מקווה שאצליח ליישם

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.