אני בטוחה שכבר שמעתם בעבר על מסע הגיבור. ובכל זאת, נראה לי ששווה להסביר שוב במה מדובר.

העניין הוא כזה: בסופו של דבר, מאגר הסיפורים בעולם הוא לא לגמרי אינסופי. ואם אנחנו מנסים להסתכל על סוגים של סיפורים, יש מי שמדברים על שישה סוגים, יש על שבעה, ויש על שלושה-עשר, אבל זהו. ואחד מסוגי הסיפורים שכל מי שמחלק סיפורים לסוגים מכיר, הוא מסע הגיבור.

את מסע הגיבור הציג לראשונה ג'וזף קמפבל בספרו הגיבור בעל אלף הפנים. הוא גם פרש שם את העלילה הבסיסית של מסע הגיבור, פירט 17 שלבים אפשריים, ותיאר סיפורים שונים ככאלה שעוקבים אחר מבנה העלילה הזה. ביניהם הסיפורים של משה רבינו, וגם ישו והבודהה.

לטענתו של קמפבל, בכל הסיפורים האלה יש אוסף סופי ולא מאוד גדול של שלבים שמתחלקים לשלוש חטיבות עיקריות: יציאה למסע, חניכה, והחזרה. בחלק הראשון – הגיבור נקרא למשימה ומנסה לחמוק ממנה, ואז בעזרת חונך עובר לעולם לא מוכר. בחלק השני – הגיבור עובר אל העולם הלא-מוכר ומתמודד עם האתגרים שניצבים בפניו שם. לרוב הוא צריך הרבה עזרה בחלק הזה, והוא גם עושה בו טעויות איומות. בחלק האחרון – הגיבור חוזר לעולם האמיתי עם כל מה שהשיג ועם החוכמה והניסיון שרכש.

אני בטוחה שכבר עכשיו אתם מצליחים לחשוב על לא מעט סיפורים שעובדים עם המבנה הזה. הארי פוטר למשל, עליסה בארץ הפלאות, קדימה (סרט חדש ומצוין של פיקסר שרץ עכשיו בקולנוע, רוצו לראות עם הילדים או בלי).

ואני לא יודעת אם קמפבל התכוון להרחיב את המושג הזה ליותר מגיבור אחד או שניים, לעם למשל, אבל אני חושבת שסיפור ההתהוות של עם ישראל כעם ישראל – עונה לגמרי על ההגדרות של מסע הגיבור.

איך עובד מסע הגיבור של עם ישראל?

בשלב הראשון – יש לנו עם של עבדים, עם סדרי חיים די ברורים וקבועים והם אולי לא שיא הנוחות והעונג, אבל הם כבר התרגלו אליהם. ואז מגיע משה ומציע להוציא אותם משם. (טוב, לקרוא לזה "מציע" זה קצת למתוח את ההגדרה של המילה) והעם מסרב. הסירוב נע בין "וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה." (שמות ו, ט) הפסיבי, לבין "וַיִּפְגְּעוּ אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן נִצָּבִים לִקְרָאתָם בְּצֵאתָם מֵאֵת פַּרְעֹה. וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ." (שמות ה, כ-כא) שזה כבר די אקטיבי וגם קצת ממפחיד. ואלה רק שתי דוגמאות.

בשלב השני – משה, המדריך והחונך, מוציא את העם מהחיים הרגילים אל המדבר שבו הכול מתנהל אחרת, ובו הם יהפכו מעם של עבדים לעם חופשי – חינוך מחדש שייקח ארבעים שנה.

בשלב האחרון – וזה כבר יקרה בספר יהושע – העם יחזור לעולם הרגיל, לחיים הרגילים, עם כל מה שלמד, ויהיה לעם חופשי בארץ ישראל.

העניין הוא שגם החונך הטוב ביותר צריך איזו הפוגה מדי פעם, או שיש לו עוד כמה דברים חשובים לעשות, לעלות להר סיני למשל, ולכתוב את התורה. ובזמן הזה, שבו הגיבור שלנו, כלומר עם ישראל, נשאר לבד – הוא עלול לטעות בדרך ולהגיע למקומות פחות מוצלחים.

זה בדיוק מה שקורה בפרשת כי תשא, פרשת חטא העגל

בפרשה שלנו, עם ישראל מתבלבל בספירה, חושב שמשה מבושש לשוב מההר, חושש שזהו, הלך על האלוהים הזה, הוא לבד בעולם, וממהר ליצור לו אלוהים חדש. כאילו הוא לא למד כלום עד עכשיו.

כך באו לעולם עגל הזהב, ואחת הפדיחות הכי גדולות של עם ישראל, שכמעט הובילה לקצו. ה' זועם. הוא כבר מתחרט על הכול. "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא. וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל." (שמות לב, ט-י). אבל משה לא מתפתה להתחלה החדשה שמוצעת כאן (בלי כל הטראומה והפוסט-טראומה של העבדות), ומצליח לפייס את ה' ולהעביר את מחשבתו אשר חשב על היהודים. (כן, נו, אנחנו ממש שנייה אחרי פורים, תנו לי את זה…) משה כנראה מבין את הדינמיקה ההכרחית הזאת של מסע הגיבור. הוא מבין שעם ישראל חייב לטעות בדרך. הוא חייב להגיע אל פי תהום לפני שהדברים יתחילו להשתפר. וכן, זה הגיוני לגמרי שזה קורה ממש רגע אחרי האירוע החשוב ביותר שקרה לעם ישראל אי-פעם ולווה במופע האור-קולי המרהיב והמרשים ביותר שנראה עד אז: מתן תורה. ככה זה גיבורים כשהם במסע. הם צריכים לשחרר מתח, ולפשל, ולהצטער, ולצאת מזה חזקים וחכמים יותר.

מה עושים עם זה עכשיו?

אחת החוויות הקשות ביותר מבחינתי היא הצלילה הזאת מרגע של שיא והתרגשות והתעלות וכו' וכו', אל הבור העמוק של הכישלונות. הפער הזה בין מה שיכולתי עדיין להרגיש (אושר טהור) לבין תחושת הכישלון המשפילה – מייצר פער כואב ומבזה שקשה לי להתמודד איתו. זה מה שקורה לי בחיים האמיתיים. בסיפור, כמו שאתם בטוח יודעים, פערים הם חומר מצוין. אנחנו רוצים לעבוד עם פערים.

נסו לחשוב איפה בסיפור שלכם נמצא פער כזה, ואיך אפשר להעמיק אותו עוד קצת, למען הקוראים הבאים (שישמעו על הספר מלקוחות מרוצים…)

**

רוצים לשמוע עוד קצת על מסע הגיבור? בכנס נקודת מפנה 3 הרצה עליו אריאל כהן, ועד 19.3.2020 תוכלו לרכוש את הקלטות הכנס בחצי המחיר (הקלידו חצי בשדה "קוד קופון" בעמוד הרכישה). הנה כאן תמצאו את תוכן הכנס.

Image by Free-Photos from Pixabay