כותבי ספרים בדרך כלל לא מתלהבים במיוחד מכל הקטע של כתיבה שיווקית. כתיבה שיווקית גם נתפסת לא איכותית, לא רצינית… לא לעניין מבחינתנו. אנחנו לא כאן כדי *למכור*, אנחנו כאן כדי לעשות ספרות. ספרות איכותית. זה כל מה שאנחנו רוצים… למה בכל זאת החלטתי לכתוב על כתיבה שיווקית (כשאני מודעת לכך שחלק מכם אפילו לא הגיעו עד השלב הזה בקריאת הטקסט מרוב שהנושא מרגיז…)?

מכמה סיבות:

קודם כול – כי אין לנו ברירה. לא חשוב כמה נפלא ומיוחד ואיכותי וכן הלאה וכו' הספר שכתבנו – אם הוא לא ישווק – הוא לא יימכר. ואם הוא לא יימכר – אף אחד לא יקרא אותו. זה כמו העץ ההוא ביער שנופל ואף אחד לא שומע. אין לזה משמעות בעולם.

אנחנו חייבים לדאוג לכך שהספר שלנו ישווק. ואף אחד לא יעשה את זה טוב יותר מאיתנו, כי לאף אחד לא אכפת מזה יותר מאשר לנו. ככה זה.

והסיבה השנייה, היא ששיווק נושא עמו משמעויות שליליות, שהן לא לגמרי מוצדקות. אנחנו לא רוצים למכור את הספר שלנו מכירה קשה. אנחנו לא רוצים להיות אנשי המכירות הדורסניים והמתלהמים וה… נו, גועליים האלה.

אבל שיווק טוב הוא לא דורסני ומתלהם וגועלי. שיווק טוב יכול להיות מקסים. הרגע שבו שיניתי את דעתי על שיווק היה כששמעתי את ההגדרה הזאת מאמיר הרדוף: שיווק הוא לדבר על הדברים שמעניינים אותך באוזני אנשים שרוצים לשמוע.

מה זה אומר בפועל?

זה אומר שאם הספר שלי עוסק בחינוך ילדים – אני רוצה לספר על חינוך ילדים. להשתתף בקבוצות שעוסקות בחינוך ילדים. להשתתף בדיונים. לתת עצות (נעימות, עדינות, חכמות). ואם אני כותבת פנטזיה – אני רוצה להיות מוכרת בקהילת הפנטזיה ולהשתתף בפעילויות שלה. מדי פעם, בעדינות, אפשר להזכיר שכתבתי ספר בנושא. זהו. תכלס – לא כזה קשה, ועובד בכל נושא שהוא.

הסיבה השלישית שאני כותבת על העניין הזה, היא שכידוע, כתיבת ספרים לא תמיד מביאה פרנסה, לפחות בתחילת הדרך. אפשר להתפרנס מכתיבה, אבל לא כשרק יושבים ספונים בחדר ליד השולחן. זה דורש פעולות נוספות. וכתיבה שיווקית יכולה להיות אפיק אחד של פרנסה שדווקא מתאים מאוד לאנשים כותבים.

כמישהי שקל לה לכתוב – תמיד מפליא אותי שאנשים אחרים רואים בזה איזה משהו מיוחד. ביניהם גם אנשים שמתנסחים ברהיטות מופתית בעל פה. אבל זו המציאות. יש אנשים שיודעים לעצב תכשיטים, ויש אנשים שיודעים לטפל בחולים, ויש אנשים שיודעים לכתוב. ועד שנעשה את המיליונים מהספרים שלנו – אנחנו יכולים לרתום את שירותינו הנפלאים לטובת אלה שפחות יודעים לכתוב, ומוכנים לשלם למישהו שיעשה זאת בשבילם. לפי הכללים שדיברנו עליהם קודם – לדבר על דברים מעניינים באוזני מי שרוצה לשמוע.

בקיצור, בפעם הבאה שמישהו שומע שאתם כותבים ושואל מה לגבי כתיבה שיווקית – תעצרו שנייה לפני שאתם אומרים "לא", ותחשבו על זה. ואולי אפילו תקבעו פגישה, כדי להבין במה בדיוק האיש הזה מתעסק. אולי אתם יכולים לעזור לו (בכתיבה), והוא לכם (בפרנסה), וכולם ירוויחו.

בהצלחה!