כבר יצא לי לכתוב כאן על פנפיקשן, וגם יצא לי לחשוב על העניין לא מעט לאחרונה. אני מניחה שאי אפשר להפריד את המחשבות האלה שלי מהעובדה שאני רואה את זה בכל מקום… גם את היצירות עצמן וגם את הדיונים עליהן.

מה זה בדיוק פנפיקשן?

בקצרה אזכיר שפנפיקשן הוא ספרות מעריצים, ומדובר בכתיבת יצירות המבוססות על יצירות אחרות. זה יכול להיות משהו שמתרחש בעולם של היצירה המקורית או סיפור חדש על הדמויות ביצירה המקורית וכן הלאה וכולי כיד הדמיון הטובה על מחבר הטקסט. יש יצירות מעריצים שהן עוד דרך להמשיך לחיות בתוך עולם היצירה המקורית, ויש כאלו שזכו למעמד משל עצמם ונצרכים כספרות לכל דבר ועניין, החל ב-50 גוונים של אפור ועד ים סראגסו הרחב. יש יוצרים שמרוצים מיצירות המעריצים המתבססות על היצירות שלהם (למשל ג'יי קיי רולינג) ויש שמתנגדים אליהם נחרצות (כמו דיאנה גבלדון). בין הקוראים יש מי שמתייחסים ליצירות המעריצים באהדה, ויש שרואים בהן הפרת זכויות יוצרים, שלא לומר תועבה.

אני באופן אישי נמצאת יותר בצד של האהדה. זה מקסים בעיניי להישאר בתוך עולם שאהבנו בעזרת כתיבה. אני גם מאמינה שאפשר ללמוד מזה הרבה מאוד.

ולגבי זכויות יוצרים – אכן יש כאן קו דק שחשוב לשים לב אליו.

מה לפנפיקשן ולפורים?

אני לא מומחית בנושא זכויות יוצרים, ולכן נוטה שלא להיכנס לדיון בעניין הזה; אבל אני כן יודעת בוודאות שזכויות היוצרים של מגילת אסתר פגו לפני כמה מאות שנים לפחות, ועל כן מזמינה אתכם בלי שום נקיפות מצפון להשתולל קצת בעולם של המגילה. כן, לכתוב סיפור משלכם שקורה שם, בשושן הבירה.

מה למשל?

הנה כמה רעיונות:

  1. אינטריגות בהרמון הנשים של אחשוורוש
  2. שובה של ושתי
  3. בגתן ותרש מצליחים במזימה
  4. אסתר והגי מתאהבים ובורחים יחד
  5. אסתר והמן מתאהבים ובורחים יחד
  6. מהפכה בממלכה: הנשים מסרבות לתת יקר לבעליהן
  7. המלך אחשוורוש לא עף על אסתר, הוא מעדיף מישהי אחרת
  8. רגע לפני שתולים את המן – העץ עולה באש
  9. המניעים הנסתרים של חרבונה
  10. אסתר לא שומעת בקול מרדכי

אבל אלה רק הרעיונות שלי (עשרה, כנגד עשרת בני המן), בטח יהיו לכם רעיונות עוד יותר טובים.

לכו תשתוללו!

ואם בא לכם לשתף – אל תתביישו!