מה נשמע?

זהו התרגיל השלישי של אתגר נובמבר-דצמבר 2018 שלנו!

אם עדיין לא עשיתם את תרגילים 1 ו-2 – לא מאוחר מדי! לחצו כאן כדי להגיע אליהם: תרגיל 1, תרגיל 2.

כותבים רבים נעזרים במוזיקה בשביל הכתיבה שלהם.

אפשר להשתמש במוזיקה בדרכים שונות: יש כותבים שנעזרים במוזיקה מסוגים שונים כדי לחסום את העולם ולהתרכז בכתיבה, יש כאלה שמוזיקה נותנת להם השראה, יש כאלה שמחברים לכל דמות פסקול שונה, וכשהם מאזינים למוזיקה המסוימת שבחרו לכל דמות – הם מצליחים "להיכנס" אליה ולכתוב אותה יותר טוב.

אני מזמינה אתכם לנסות את כל הדברים האלה, אבל זה לא התרגיל שלנו להיום.

היום אני מזמינה אתכם לחשוב מה הדמות שלכם שומעת. האם היא מאזינה מוזיקה קלאסית? אולי לג'אז? אולי לפסקולים של סרטי דיסני? אולי במצבי רוח שונים היא מקשיבה למוזיקה מסוגים שונים? אולי היא בכלל לא שומעת מוזיקה, אלא קולות שמדברים אליה?

כתבו פסקה או שתיים (או שלושה עמודים אם מתאים לכם) של סיפור שמכיל את פס-הקול ששומעת הדמות שלכם.

אחר כך חזרו לכאן וספרו מה למדתם על הדמות שלכם מתוך התרגיל.

נקודת בונוס – למי שיעלה לכאן קישור למוזיקה ששומעת הדמות שלו.

בהצלחה!

2018-11-29T08:03:14+00:00Tags: |

17 Comments

  1. לילי 29.11.2018 , 10:11 השב

    טוב, זו לא חוכמה, כי עבדתי על זה החודש! אני עובדת עם פלייליסט כשאני כותבת ובאחד הימים של האתגר אף עדכנתי שסיימתי להכין אותו ואני מאזינה לו תוך כדי הליכה ולפעמים בחלק מזמן הכתיבה.
    יש גם מוזיקה בתוך הספר שהדמויות מאזינות לה.
    אחת מהן, הייתה בעברה אלופת ארצית בהחלקה על הקרח והשיר שלצליליו רקדה ביום הזכייה היה מתוך כרמן. הנה הקישור:
    https://www.youtube.com/watch?v=zOpOI6ArJco
    מה שכן, בזכות התרגיל, צללתי לעוד ביצועי החלקה על הקרח לצלילי כרמן. זו אופרה ארוכה ומעניין איך כל אחד מהמחליקים והמחליקות בוחר קטע אחר.
    בהצלחה וממליצה מאוד לפחות לנסות ולעבוד עם מוסיקה.

  2. איילת 29.11.2018 , 10:25 השב

    https://www.youtube.com/watch?v=aPmOiRA5WrY&start_radio=1&list=RDMMaPmOiRA5WrY
    יובל דיין – תשאל את המים (הקליפ הרשמי)
    הלכתי מספיק בשבילך

    מוצאת דרך השיר את הדמות המתפתחת המבקשת שיחרור ומנוחה

  3. נטלי 29.11.2018 , 12:31 השב

    https://youtu.be/E7vmWCgB5uQ
    שופן. ואלס הגשם.
    הדמות שלי שומעת את היצירה ומתגעגעת להורים שלה שרחוקים ממנה.

  4. אורית.ו 29.11.2018 , 13:06 השב

    התרגיל הזה הגיע בול בזמן. אחרי שאתמול כתבתי רק כמה שורות, התרגיל הזה נכנס בול בינהן! בשביל הדמות שלי אין כמו נסיעת לילה עם מוזיקה כדי להתחבר לעצמה! הבעיה היא שכשהיא מתחברת לעצמה היא לגמרי מחברת אותי אליה…
    וזה השיר שהיא שומעת עכשיו:
    https://youtu.be/E3e-cbGEAhg

  5. תמר 29.11.2018 , 14:12 השב

    אהבתי מאד את התרגיל. אבל אני יותר מדי בעולם השירים הקצרים ולא הולך לי לנסות לעשות תרגילים על סקיצה מהעבר של התחלת רעיון לספר עם דמויות גולמיות שרחוקות ממני. אז נכון לעכשיו אניח לזה. אבל בהחלט אשמור את כל התרגילים הנפלאים והמדוייקים האלו ליום בו אתחיל לכתוב ספר:)
    תודה

  6. נעמה 29.11.2018 , 17:49 השב

    תודה לך רחלי, על תרגילים פותחים ומחדדים.
    חשבתי על השיר מחכה ( ריטה/עידן רייכל) https://www.youtube.com/watch?v=gJj1Xtdt8ZQ שמלווה את הדמות שלי הנושאת משא של מאה טון על הלב ואולי יום אחד ואולי אולי בסוף הספר הידיים הקפוצות יתארכו והלב השומר לא להיפגש יפעם בקצב רגיל…
    באחד הפרקים שילבתי את השיר הנפלא של ליאונרד כהן Dance Me to the End of Love שמעביר את הגיבורה מריקוד בהווה לזיכרון ילדות מתוק. הוי, כמה כח יש למוזיקה.. https://www.youtube.com/watch?v=NGorjBVag0I

  7. מירב לוי 29.11.2018 , 19:09 השב

    בשביל ובזכות התרגיל עלה לי הרעיון להיעזר ביושבי הקבוצה, ושמחה מאוד שעשיתי את זה. מילים ופסקאות בשלמותן עדיין לא הצלחתי לכתוב, מרגישה שיש לי עוד הרבה מה ללמוד (ובכלל- את הסיפור עצמו לא התחלתי לכתוב. עדיין רק ברקע, בהיכרות עם הדמויות ובאאוטליין). אבל זה מאוד קרב את מה שעתיד להתגבש.

  8. טל שרת 29.11.2018 , 20:04 השב

    גון באאז היא הזמרת האהובה על הדמות שלי. עוד מנעוריה . זמרי שנות ה60 היו פס הקול בבית בו גדלה.
    ההאזנה לשיריה ובעיקר לשיר יהלומים וחלודה משקפים לה את הלכי נפשה.
    מתוך הכתיבה על הדבר הזה הבנתי שהמגננות והעכבות של הגיבורה שלי מקורם בהזדהותה עם כאביה של אמה.
    כשהיא תשתחרר מההזדהות הטוטלית הזו היא תהיה פנויה להכנס לזוגיות.
    https://www.youtube.com/watch?v=GGMHSbcd qI

  9. טל שרת 29.11.2018 , 20:08 השב

    הבנתי שהקישור הקודם נכשל מצרפת קישור אחר

    https://www.youtube.com/watch?v=1ST9TZBb9v8

  10. שרה פני עוזרי 29.11.2018 , 21:47 השב

    למדתי שהדמות שלי יותר מחוספסת. וכשכתבתי את הקטע עם השיר זה בנה סצנה שכבר הייתה קיימת אבל זה שיפר אותה לעין ערוך כשכתבתי אותה לאור שיר ספציפי. יש לי עוד דרך ארוכה. לבחור עוד שירים לסיפור אבל זה היה סיפתח מעולה. והשיר הספציפי הזה זה ביצוע מיוחד שעשה לירן דנינו לגלגלצ אתמול. והוא בול הסיפור שלי:) https://www.youtube.com/watch?v=L9nSgRNlc1k

  11. אור 29.11.2018 , 22:19 השב

    'אני שומעת פופ אבל קצת אחרת'.
    זה מה שגאיה הייתה אומרת אם היו שואלים אותה איזה מוזיקה היא שומעת. יש לה את השקטים ויש את היותר קצביים אבל כמעט את כל השירים שגאיה שומעת אתם כבר שמעתם גם. שירי מיינסטרים גלגלציים למיניהם שרוב האנשים מתייחסים אליהם כבידוריים וזולים ואילו גאיה מוצאת בהם את העומק ואת המקום שלה. גאיה היא הכי לא פופ סטאר וכנראה בגלל זה משליכה על כוכבות הפופ שלה את התכונות העמוקות והמסתוריות שלה בעצמה. גאיה שומעת את ביונסה וריהאנה ואת יובל דיין ואת אביב גפן ועידן רייכל ואת פינק ורוקסט וקייתי פרי וכן גם את הביטלס וקולדפליי ועוד כאלו שנחשבים טיפה יותר 'איכותיים'. גאיה אומרת שהפופ זו האיכות האמיתית כי ההמון כנראה צודק. גאיה אומרת את זה כי ההמון הוא לא היא והיא מרגישה כל כך אחרת. זה יושב אצלה על הדיסוננס בין הרצון להיות כמו כולם לבין הרצון להיות מיוחדת בתוך הדברים של כולם. 'אני לא מזמזת שירים. אני מקשיבה למילים למרות שזה נחשב בעיניכם לפופ זול. אנשים שלא מקשיבים ורק מזמזמים לא מעניינים אותי. פופ עמוק. זה הז'אנר שלי. כזו אני'. https://youtu.be/Pd6FXOTapMM
    https://youtu.be/7Pp-kPe8Xo8

  12. אסתר אזערי 30.11.2018 , 8:49 השב

    גם בחוש זה אני נוהגת לקבל השראה מהדמויות במקום עבודתי. חוש השמיעה בא לידי ביטוי בנעימות פסנתר שלימדו אותי כמה חשיבות יש למתרחש סביבנו, הן מבחינת היכולת ליצור רוגע ושלווה והן מבחינת היכולת לאפשר סדר יום גם ללא שעון..

    "אפאחד לא עומד בקצב הגריסה של קובי. אפילו לא המכונה עצמה שבימים האחרונים משמיעה קולות של של קריסה. אולם מהרגע בו צלילי הפלט הקולי "בוקר-טוב" שהועבר בין החברים הוחלף בצלילי פסנתר מהמדף העליון, אנחנו אומנם לא עומדים, אך בהחלט נמצאים בקצב. שילוב מותאם של סרט נע ונעימות, נעימות.."

    https://youtu.be/auUJ5flvodI

  13. פלור 30.11.2018 , 9:09 השב

    אני בדיוק בגיבוש של דמות חדשה והתרגיל הזה ממש גרם לי להכיר אותה קצת יותר טוב. לנסוע איתה ברכב ולדמיין מה היא שומעת.
    בגדול שילוב של מוזיקה אלקטרונית ומזרחית. הכי רחוק ממני שאפשר ולכן התרגיל הזה כל כך טוב! צריכה לחקור את הזאנרים האלה קצת.

  14. רויטל סרוסי 30.11.2018 , 18:13 השב

    תרגיל מגניב ממש שגרם לי להתקרב עוד קצת לדמויות שלי. הן ממרוקו ולכן, הפיוט המקסים הבא: https://www.youtube.com/watch?v=6ATgUpxOBuU , מה שהחזיר אותי גם לסבא שלי ז"ל שהיה החזן בבית הכנסת בישוב שלו.
    תודה !

  15. צבי בינדר 03.12.2018 , 9:57 השב

    התרגיל תפס אותי בעורף, משום שאחת הדמויות שלי, צבי, הוא מוזיקאי מוחמץ או מפוספס, שמחניק את כישוריו המוזיקליים לטובת ערכים נעלים יותר.

    אלך אפוא על אביו, יהודה, ייקה במוצאו, ניצול שואה, חובב מושבע של מוזיקה קלאסית. בייחוד אחרי שהתאלמן מאשתו רוזא.
    ברוב שעות היום מתנגנת בביתו החיפאי מוזיקה קלאסית שקטה וחרישית כגון זאת;

    https://www.youtube.com/watch?v=zGEiJ44K3Oo

  16. קותי גוטמן 03.12.2018 , 11:33 השב

    הגעתי לתרגיל 3 אחרי שכבר תרגיל 4, לא שמתי לב שעלה .

    והדמות שלי לא כל כך שומעת מוסיקה , אבל כשחיפשתי משהו עם נרות לחנוכה , עשיתי חיפוש בוורד על המילה נרות, ואז התחוור לי שהדמות שלי כן שומעת מוזיקה , ואני בלל שכחתי מזה!
    הנה הקטע " נכנסת מיד עם הגיעה לביתה ומתקלחת ומחליפה את שמלתה, מתבשמת בבושם שהוא אוהב, לא שוכחת לשים תקליט של ג'און פרנסואז' מישל, ומזמזמת עם הזמר את הפזמון 'קופבלו' , הבית נקי ומסודר ובפינה הרחוקה דולקים שתי פתילות של נרות בתוך צנצנת המלאה בחצייה במים ובחציה בשמן זית, רבקה מגיפה את הווילונות ומעמעמת את האור בבית ומאפילה אותו. רק אור הנרות מפיץ אור רך ונעים בבית. ממתינה היא לבואו"

  17. ליאורה מקמל 03.12.2018 , 13:42 השב

    הקטע:
    חגגנו ליל סדר כהלכתו עם ארבע כוסיות ערק, "עבדים היינו" ו "Take a walk on the wild side" של לו ריד. חיכינו לאליהו הנביא שיבוא מארבע רוחות השמים הפעורות בפניו לרווחה אך במקומו יצאה מבין הדקלים רבקה, רגליה הקטנות, היחפות מבצבצות מתחת לגלביה השחורה הרקומה שלה ועל ראשה כד."

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.