מה זה הריח הזה?

זהו התרגיל החמישי של אתגר נובמבר-דצמבר 2018 שלנו!

אם עדיין לא עשיתם את תרגילים 1, 2, 3 או 4 – לא מאוחר מדי! לחצו כאן כדי להגיע אליהם: תרגיל 1, תרגיל 2, תרגיל 3, תרגיל 4.

ריח עובד עלינו.

ריח עובד עלינו בלי שאפילו נדע.

ריח מגיע למקום הפרימיטיבי ביותר במוח שלנו, ומשפיע על התחושות שלנו בלי שנבין שזה מה שקרה. ריח יכול לגרום לנו למצב רוח מרומם, לשמחה, וגם לעצב ורצון להסתגר.

לכאורה – היינו רוצים לקבל עכשיו רשימה של ריחות שעושים טוב ורשימה של ריחות שעושים רע, ולשחק עם זה, גם בחיים וגם בכתיבה, נכון? העניין הוא שזה לא עובד בדיוק ככה… חברה סיפרה לי, למשל, שכשאישה משמעותית מאוד בחייה הייתה על ערש דווי, היה קרם מסוים שמרחו על העור שלה כדי להרגיע אותה מעט, כדי שיהיה לה נעים. הריח הזה עלה מהידיים שלה, מהבגדים שלה, מהחדר שבו היא שכבה בבית החולים. הוא ליווה את כל המהלך עד למותה הבלתי נמנע. מאז ועד היום הריח הזה, עבור החברה שלי, הוא ריח של מוות. היא לא סובלת אותו. (ולא, אני לא אכתוב כאן איזה ריח זה, גם כי אני בטוח חוטפת תביעה, וגם כי זה ריח טוב!)

אני מזמינה אתכם לחשוב על ריח אחד שגורם לדמות שלכם לתגובה קיצונית כלשהי.

כמו תמיד – אל תענו בתשובה, כתבו סיפור, ואחר כך שובו לכאן וספרו איך היה ומה למדתם.

2018-12-03T09:03:51+00:00Tags: |

16 Comments

  1. צבי בינדר 06.12.2018 , 11:02 השב

    התרגיל בוצע.

    שמריה ירש חנות דגים מאביו ועובד בה. רבקה אשתו מדירה את רגליה מהחנות, מלבד פעם אחת ויחידה שבה ביקרה בחנות, חודש אחרי חתונתם, כשהחנות עוד הייתה ברשות חמיה.

    היה נהדר, כי הריח היה קצה החוט הראשון ללפף סביבו את כל העלילה. ממש נפלא.

  2. אורית.ו 06.12.2018 , 17:31 השב

    אני כל פעם נפעמת מחדש מהמקומות הבלתי צפויים שהתרגילים לוקחים אותי אליהם. אצל הדמות שלי, כמעט הכל קיצוני. מה שמיוחד אצלה וגם קשה להתמודדות זה השוני שלה מול הסביבה. ובאופן מדהים זה מתבטא גם בריח. ריחות שגורמים לאחרים סלידה, מעוררים אצלה זיכרונות מתוקים ששייכים רק לה ו… זר לא יבין.

    • רחלי 06.12.2018 , 18:07 השב

      מרענן!
      אבל אל תשאירי את זה ב"זר לא יבין", תני לקורא להבין למה… לא בהסברים, בכתיבה של סיטואציות…

  3. לאה 06.12.2018 , 17:48 השב

    בדין כחול! הקטעים הראשונים מעלים בגיבורת הסיפור אסוציאציות חיוביות. זכרון לימים טובים:
    ביתם של הזוג הצעיר תמיד נקי. חנה לאה אוהבת לנקות. היא אוהבת שיש ריח של נקיון בבית. היא תולה את הכביסה על מתקן הייבוש בסלון כדי שכל הבית יריח מבדין כחול. ברגע שאני נכנסת לבית והריח המתוק מתפשט בנחירי, אני יודעת. הגעתי לבית של חנה לאה.

    "לילה טוב" אמרתי בשקט, ופניתי לחדר האורחים. המצעים על המיטה הפיצו ריח משכר של בדין כחול, בדיוק כמו שחנה לאה אוהבת. לטפתי אותם בערגה וחשבתי על סעודת השבת, על חנה לאה ומאיר ולבי התמלא באושר.

    הקטע הבא מתרחש בשעת המשבר אותו גיבורת הסיפור עוברת. אותו ריח של בדין שאהבה תמיד, מעורר בה עכשיו בחילה כי הוא מעלה בה זכרונות ללילה הקשה אותו חוותה:

    הסדינים על המיטה מעוררים בי בחילה. ריח של בדין עולה מהם. אני יודעת שחנה לאה כבסה אותם לפחות שלוש פעמים. היא בטח רצתה לזרוק אותם אבל אלו המצעים הטובים שלה לחדר האורחים. אני מגרשת באגרסיביות מראשי כל שמץ של זכרון מאותו הלילה ומתחילה לחשוב מה אומר מחר לדני. אני לחוצה. לחוצה ונרגשת.

  4. נטלי 06.12.2018 , 18:02 השב

    ריח של שוקולד מריר גרם לדמות שלי להזכר בילדותה

  5. טל שרת 06.12.2018 , 22:43 השב

    .ריח של ים מטלטל אותה, כי הים מבטא חופש ושחרור וזה משקף לה עד כמה היא כבולה ועצורה..
    זו לא הייתה בחירה שלי מתוך מחשבה אלא אינטואיטיבית לגמרי. אבל זה מאד מתחבר לדמות.. שהיא דווקא ירושלמית, אבל משהו בתהליך הפנימי שלה "מתכתב" עם מרחבים פתוחים וטבעיים. עוד לא ברור לי האם מירושלים היא תעבור למקום כזה (כמו קבוץ או מושב), או שאלו מקומות שחייתה בהם בעבר לפני מגוריה בירושלים

  6. שרה פני 06.12.2018 , 23:34 השב

    שיניתי סצנה בתוך הסיפור בהתאם לריח ולתגובה של הגיבורה וכל הקטע קיבל משמעות עמוקה והרבה יותר מעניינת עם הגיון פנימי שנתן עוד אמינות למה שקורה:) תודה על התרגיל המעולה!

  7. נעמה 07.12.2018 , 9:00 השב

    בהחלט תרגיל מעניין ומאתגר במיוחד לאחת כמוני שחוש הריח שלה לא מפותח… ובכל זאת באמצעות החוש הזה הגיבורה שלי הבינה שהיא בהריון…

  8. איילת נווה. 07.12.2018 , 10:36 השב

    כתבתי את התרגיל. הלך יותר בקלות ממה שציפיתי. אני תמיד מופתעת לגלות, שהכתיבה שלי קולחת יותר ממה שאני מאמינה.

  9. אהבתיה 07.12.2018 , 12:35 השב

    באותו יום – יומה הראשון בסדנא , היא הגיעה ראשונה . בחרה כיסא פינתי והתארגנה: תלתה מעילה על המשענת, את התיק הניחה לצידי הכיסא, הרימה מבטה לבחון את השותפים לסדנא, אישה אחת פנתה אל המנחה מבטיהם נפגשו והם מצמצו מצמוץ בודד זה אל זו, "מתיילדים או מה?!" חשבה לעצמה, עוד שותף נכנס פנימה , אמרה "שלום " בכל רם, ותוך כדי הנחת מחברתו על השולחן העיר:" צריך להודיע לה שהמקום מבושם.." ההיא שנכנסה התיישבה וכבר רשמה מיסרון למאן דהיא.. משתתפת נוספת נכנסה אומרת שלום ומעירה אף היא משהו על ריחות .. ואלרגיה ..:"טוב. מה לעשות?!" מעירה צדקת אחת :" אף אחד לא יידע אותה שיש ביננו אדם אלרגי לבשמים .." עכשו נפל האסימון בראשה של חנה , "חבל שלא יידעתם אותי מראש".. לא כל כך מנחם שאומרים לך שאת" לא אשמה" ו "לא יכולת לדעת" חנה לא הרגישה אשמה, רק התבוננה בכיסא הריק, וחלקת הכתיבה המשמימה , ותמונת התמרוקיה המתוקה שלה בחדר השינה , צפה ועלתה בראשה .. " אני לא מאמינה.." הרהרה בינה לבינה " האמנם יש בעולם אנשים – עם אלרגיה חריפה לבשמים. עד כדי "חנק" ? .

  10. נעמה 09.12.2018 , 1:59 השב

    רחלי יקרה!
    אין לך מושג כמה שאני מודה לך על התרגיל הזה!!!
    החזקתי מעמד עם 30 ימים של כתיבה אולי שבוע, וגם כבר אז נתקעתי במחסום רציני.
    כל פעם שפיניתי את חמש הדקות שהבטחתי לעצמי לכתוב – כתבתי אולי שתי מילים. שום דבר לא זרם. נאדה. אולי כמה חלקי שירים, אבל אף סיפור. אם הצלחתי להוציא תחת ידי יותר ממשפט – מיד מחקתי כי זה לא נראה לי.
    והיום, כשפתחתי את התרגיל הזה של הריח, סופסוף כתבתי כמה שורות.
    ואז יצאתי להליכה נמרצת באוויר הצח אחרי הגשם, ולפתע הסיפור שנתקעתי איתו לפני חצי שנה ולא היה לי שמץ מושג איך אני ממשיכה אותו, קפץ לי חד וברור לנגד עיני! עם רעיון מבריק להמשך העלילה…
    חזרתי הביתה אחרי 5 קילומטרים, התנפלתי על המחשב וסיימתי פרק של 1600 מילים! איזה כיף!
    עכשיו גם חזרו לי המוטיבציה והחשק שכל כך התגעגעתי אליהם, ואני באמת רוצה לדבוק במשימה ולהמשיך לכתוב כל יום!
    יללה! קדימה! והכל בזכותך… :-*

    • רחלי 09.12.2018 , 7:43 השב

      מרגש ממש! תודה ששיתפת!

  11. לילי 09.12.2018 , 11:56 השב

    תודה על התרגיל! אני כותבת הרבה על מאכלים אבל באמת היה "חסר ריח" בתיאורים. עברתי על כמה קטעים בספר החדש והוספתי את ניחוחות הבישול, את הזכרונות שהם מעוררים. חשוב, חשוב, חשוב. תודה על ההארה הזו. גם לכוס תה יש ריח מהביל שאסור לשכוח כשכותבים. מוזר איך אני דווקא "מריחה" תוך כדי הכתיבה אבל לא היטבתי לתאר את זה במילים.

  12. ליאורה מקמל 09.12.2018 , 21:21 השב

    אני בתור לעגלת שיערות סבתא.
    מלפני, מצדדי ומאחורי נפילים,
    ורק הריח המתוק מפלס לו דרך ביניהם,
    קורא לי, הולך ומתעצם ככל שתורי קרב.
    והנה,
    אפשר כבר לחוש את החום.
    הריח ממש מכה בנחיריים,
    והמקל חג בסיר הענק באוושה קלה,
    טווה את הקורים הוורודים לענן מתוק,
    שמתעבה, מתעגל ומסתלסל לנגד עיני.
    המתיקות החלומית נמסה בפי,
    נדבקת ללחיים ולאצבעות.

  13. מירב לוי 10.12.2018 , 13:11 השב

    באיחור של כמה ימים ישבתי על התרגיל. הוא חידד לי דברים על מה שקשור בחוש הטעם עליו כבר כתבנו. הבנתי שהגיבורה שלי דווקא אוהבת משהו אחר לגמרי ממה שחשבתי. וניסיתי לחשוב היכן עוד אפשר להכניס את הריח. עדיין בגיבוש האאוטליין, אז שום דבר לא נכתב בסיפור עצמו, רק מרחף מעל…

  14. קותי 12.12.2018 , 17:57 השב

    הגיבורה שלי מפשת בבגדי בעלה ריחות של אחרת

    בלהט של רגע ממהרת לסל הכביסה, אוחזת בטירוף בבגדים המיוזעים שלפני רגע קט פשט מסעוד שלה. מריחה, מחפשת על בגדיו שאריות של חיים אחרים. ואז קורסת, על מקומה, מתיישבת על רצפת המקלחת, ראשה בין ברכיה, ידיה עוטפות את הברכיים וממררת בבכי.

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.