שימו שמן

חנוכה שמח!

זהו התרגיל הרביעי של אתגר נובמבר-דצמבר 2018 שלנו!

אם עדיין לא עשיתם את תרגילים 1, 2 או 3 – לא מאוחר מדי! לחצו כאן כדי להגיע אליהם: תרגיל 1, תרגיל 2, תרגיל 3.

חנוכה הוא חג מאתגר. במיוחד לשומרי מסורת, ועוד יותר מכך – לאלה שאוהבים מאכלים כמו סופגניות ולביבות בפרט, ומאכלים שמכילים שמן בכלל, ומי לא אוהב סופגניות ולביבות ומאכלים שמכילים שמן בכלל?…

לכן כל כך מתאים, דווקא היום, לדבר על חוש הטעם 😊

חשבו מהו המאכל שהדמות שלכם לא מסוגלת לסרב לו. הדבר האחד ויחיד שאם יונח בפניה היא לא תוכל לסרב לו, ולא משנה מה משמעות הדבר.

תרגיל חלופי: מה המאכל שאם הדמות שלכם תאכל אותו – יקרה לה משהו רע? (אפשר ללכת לכיוון של אלרגיה לדברים ידועים כמו חלב או בוטנים ולתאר דרמת בית חולים, ואפשר להיות יצירתיים יותר…)

כמו תמיד – אל תענו על השאלה בתשובה, אלא בסיפור.

כמו תמיד – שובו לכאן וספרו בתגובות איך היה.

נקודת בונוס למי שמעלה אחרי התשובה שלו מתכון מדהים ממש לסופגניות או ללביבות.

2018-12-03T08:56:31+00:00Tags: |

16 Comments

  1. איילת 03.12.2018 , 9:10 השב

    בהונגריה כמו בהונגריה יהודים צועדים על קיבתם. מכל שארית מייצרים מטעמים. עדיף בשרי חריף עם טעם של עוד. הבו לנו שום ונעשה ממנו ממרח/ריבה/ממתק/תבלין/תרופה. מסיפורי המטבח עם סבתא אפשר לייצר מערכון/ספר בישולים/סיפורי אושוויץ בנוהל.
    לאטקס של סבתא רבקה זצל :
    על כל תפוח אדמה מגורד להוסיף תפוח אדמה מבושל . מלח פלפל וביצה על כל שני תפוחי אדמה. מחבת עם מעט שמן על אש קטנה. ליצור קובבות פחוסות לסגור עם מכסה ולהפוך אחרי עשר דקות. אזהרת מסע: ממכר בטירוף

  2. נטלי 03.12.2018 , 9:22 השב

    לא משנה מה עובר על הדמות שלי, גלידה בטעם שמפניה אפרסק תמיד תשמח אותה.

  3. רויטל סרוסי 03.12.2018 , 9:23 השב

    אצלי זה די קל, כי יש הרבה מאכלים שמלווים את הדמויות. אחד מהם כשהוא מתאר את המשפחה שלו (7 אחים) והוא ואחותו באמצע כמו מילוי הבשר של פסטלת ץפוחי האדמה שהוא אוהב (וגם אני). אם מישהו רוצה מתכון, בשמחה!

  4. קותי גוטמן 03.12.2018 , 10:37 השב

    וואו , כשהתחלתי לכתוב סיפורים קצרים, סיפורי ילדות על שיכון עולים , ומשפחתי המעורבת מבלי לשים לב , השתרבב לסיפוריי כל פעם מאכל עדה זו או אחרת, עד שאחד הקוראים בפייס האיר את עיני לכך.
    הגיבורה שלי רבקה , בת העדה המרוקאית מבשלת הרבה, אך לא עומדת בפיתוי של עוגת השמרים מפרג של גברתת הופמן שכנתה.
    וכדי להשאיר טעם של מטעמיה – לא מתכון אבל תיאור הכנת הברקוקוש " רבקה פותתת גרגרי סולת באצבעותיה ומרטיבה אותם במעט מים קרים שממתינים לה בקערה . הגבישים הגדולים מתפוררים רצוא ושוב בכף היד במיומנות שרכשה משכבר הימים. הפתיתים צריכים להיות גדולים יותר מקוסקוס רגיל אך לא ענקיים מדי . חופנת בידה עוד קמצוץ סולת ומאחדת אותו עם חבריו המפותתים בידיה . היום תענית אסתר, מחר יזכו ילדי אחיותיה לטעום מברקוקש הסמיך מרובך בחמאה וחלב." בתאבון

  5. אורית.ו 03.12.2018 , 11:12 השב

    זה היה תרגיל מעניין, כי אף פעם לא חשבתי על הדמות שלי מהכיוונים האלו. בסוםו של דבר שילבתי בין שתי האפשרויות של בתרגיל וחשבתי מה הדבר שהדמות שלי הכי הכי אוהבת לאכול ומה קורה כאשר יום אחד הוא פשוט נאלצת לוותר עליו. קצת אכזרי, אבל אל דאגה, זה זמני.

  6. ליאורה מקמל 03.12.2018 , 14:13 השב

    "יעל ואני קנינו בעשרים אגורות ארטיק 2 מקלות. שברנו אותו לשניים ואחרי שגמרנו בנגיסות קלות את כל ציפוי השוקולד אפשר היה להכניס את כל כולו לפה ולהרגיש את המתיקות החלקה מתגלצ'ת ונמסה מול כל חלק וחלק של הפה"
    מתכון לארטיק וניל:
    3 מיכלי שמנת מתוקה
    שלושת רבעי פחית חלב מרוכז.
    3 כפיות תמצית וניל אמיתי (של מדגסקר או מקורמיק).
    להקציף, לצקת לתבניות ארטיק ולהקפיא.

  7. שלי בנקל 03.12.2018 , 15:09 השב

    טוב, זה לקח אותי למקום קצת אחר.. אבל מאוד משמח. זה לא המאכל שהיא לא עומדת בפניו.. אך היא בארץ רחוקה מהבית וקר ובודד לה והיא כמהה לתחושת בית ונזכרת בערגה במרק הבצל שהייתה אוכלת בילדותה בבית סבתה ומתחממת בלב ובגוף עם העלאת הזיכרון שלו. אז תודהה, רחלי. זה נפלא ממש התרגילים האלו.

  8. נעמה 03.12.2018 , 20:53 השב

    באווירת החג הסופגניה לקחה את הדמות שלי בחזרה לילדות . לחווית האסור. ה"נו-נו!" לא תיכנסי לשמלה, ל"אסור" למה ש"צריך" ולרצון לאכול ולרקוד בלי חשבון… ולא רק בחנוכה…

    ולגבי מתכון.. אז .. סבתא היתה אומרת תוסיפי קצת מזה וקצת מזה והרבה אהבה- ולכו עכשיו תרכיבו מזה את הלביבות שלה…

  9. שרה פני 03.12.2018 , 21:59 השב

    היה מעניין. הצלחתי למצוא את הטעמים המדויקים של שני הגיבורים שלי:) והבנתי שהמאכלים שהם אוהבים קשורים בקשר הדוק עם הזיכרונות שלהם. והטעמים החדשים מרפאים את הפצעים

  10. טל שרת 03.12.2018 , 22:15 השב

    עוף מעלה אצל ליאור זכרונות קשים. היא לא מסוגלת אפילו לראות עוף למאכל.
    אבל סורבה לימון ובכלל כל מה שלימון, היא תמיד מוכנה לאכול.

    המתכון שלי כל כך פשוט- לגרד תפו״א או בטטה וגם הרבה הרבה בצל. לטרוף היטב בצים ולערב עם הירקות.
    להוסיף קצת קמח ולתבל ובמלח ופלפל . ולטגן. להגיש עם שמנת חמוצה מעל או סוכר; או פשוט סלט ירקות ליד זה.
    המיוחד בלביבות הללו- הן כל כך מזכירות לי את אמא שלי…..

  11. מירב לוי 04.12.2018 , 0:27 השב

    יש כל מיני נושאים שאני ממש נמנעת לכתוב עליהם, אחד מהם זה אוכל. לא יודעת למה (דווקא בספר הקודם מוזכרים מאכלים בהקשרים שונים אבל אף פעם לא משהו ספציפי מאוד או מפורט). התרגיל גרם לי להרהר בעניים, לנסות להבין למה ולנסות למצוא תשובה לשאלה איזה מאכל הדמות שלי הכי אוהבת. לא הגעתי לתשובה. אבל חושבת…

  12. ענת שינא 04.12.2018 , 10:05 השב

    אחרי שהגיבורה שלי הזינה את הגוף והנפש של בני משפחתה הרבה עשורים, אולי כי זאת היתה הדרך הבלתי אמצעית הכי מדוייקת לה, הכי תמימה ונכונה, עכשיו, בהדרגה, היא שוכחת את סודות הבישול, וגם הרגישות של החיך דוהה.
    עכשיו ילדיה מבשלים לה, היא אוכלת והם זוכים לביקורות נוקבות על התיבול.
    החושים שוקעים להם, כמו השמש, האור פוחת והצבעים, הצלילים, רובם המכריע נדם והטעמים דהו.
    היו פעם הקדמיים, מלח ופלפל, והחצופים, הפפריקות למיניהן, והאחוריים שמתפרצים אל החיך רק אחרי שהות של רגע, פלפל אנגלי, אגוז מוסקט, כוסברה טחונה, זנגויל, והסודיים, לימון, שני פירורי קינמון.
    כעת, מובהקת, נותרה רק המולת המלח.

    • רחלי 04.12.2018 , 10:19 השב

      מקסים!
      אהבתי במיוחד את הצירוף של "המולת המלח" 🙂

  13. לילי 04.12.2018 , 14:49 השב

    מעניין. יש שתי דמויות אצלי שאוכל חשוב להן, כל אחת במקום אחר בחיים. היה יום אחד שכתבתי על מי שחושב שתה בחלב ועוגיות (אנגלי מה אפשר לצפות) יכולים לפתור כל בעיה. אז זה היה המזון שלי ברקע.
    בתרגיל כתבתי קטע עם זיכרון על אוכל שהיה מנחם בתקופת הילדות.
    מה שהתכוונתי כשכתבתי מעניין הוא שלא עסקתי אף פעם במה יקרה רע אם הדמות תאכל אוכל מסוים. אולי פעם אעסוק בכך. אני חושבת כשאמא לילדה שסבלה ב8 השנים הראשונות לחייה מאלרגיה חמורה לחלב, נמנעתי שלא במודע מלכתוב על כך.
    ונעבור למנה העיקרית:
    ניסיתי היום את הלביבות הטבעוניות אולם יצא לי ספוג מידי בשמן והן לא התנהגו יפה במחבת, למרות שהן טעימות.
    אז אתן את המתכון המנצח לדעתי מתוך ספר ״טעמים ראשונים״:
    2 קישואי זוקיני, 1 תפוח אדמה, 3 כפות קמח (אם רוצים שהלביבה תהיה שמנמנה ועסיסית אז קמח תופח), 1 ביצה, 3 כפות פרמז׳ן מגורד, חצי כפית מלח.
    מערבבים ומטגנים. בתיאבון וחג שמח.

  14. לאה 04.12.2018 , 21:26 השב

    תרגיל מרתק! אז כדי להכיר את הדמות שלי טוב, לקחתי אותה לבית קפה ודיברנו על המון דברים. אחד הדברים שלמדתי עליה הוא שהיא לא שותה קפה אלא אוהבת שוקו חם.
    אני מאד אוהבת לבשל ולאפות ובמשך שנים עבדתי על ספר מתכונים שבינתיים זנחתי. היה לי רעיון הזוי לצרף מתכונים לספר שאני כותבת. אחת הדמויות בסיפור היא כלה טרייה שאוהבת לבשל. כשאחותה מתחתנת, היא נותנת לה במתנה ספר מתכונים למאכלים אהובים שמוזכרים במהלך הסיפור. זה רעיון קצת מטומטם אז לא בטוח שאעשה את זה

  15. צבי בינדר 06.12.2018 , 9:56 השב

    עד כה התייחסתי בכתב היד שלי רק לצורת האכילה שאפיינה בשבילי כמה דמויות, ולא למאכלים עצמם.

    שוקל להפוך את אחד הגיבורים לרגיש לגלוטן. מה זה יוסיף לו לאישיות? קשה לקבוע בשלב זה. או שניקח את זה (הגיבור והכותב) לכיוון של חוסן פנימי וחישול המשמעת העצמית, או שניקח את זה לכיוון של מרמור קבוע המלווה את חייו.

    על מי מהדמויות להפיל את התיק? מתלבט בין צבי (מספיק מסתגף גם בלי זה) לבין אשתו גילה

    ***
    מצרף מתכון לסופגניות נטולות גלוטן.

    3 כוסות קמח נטול גלוטן.
    חצי כוס מים פושרים.
    שתי כפיות דבש.
    שתי כפות שמרים יבשים
    3 ביצים
    חצי כפית מלח
    3 כפות שמן
    2 כפיות קקאו

    ההכנה
    לישת הבצק תחילה ללא הביצים והשמן.
    לישה שנייה עם הביצים והשמן.
    אחרי לישה שנייה, להוסיף את המים הפושרים תוך כדי בלילה.
    התפחה כחצי שעה
    גלגול הבצק לכדורי סופגניות.
    התפחה נוספת כשעתיים.
    טיגון.

    בתיאבון

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.