המסע אל הקשר

כפי שכתבתי בפוסט הקודם – קווים לדמותו של הרומן הרומנטי – בלבו של רומן רומנטי נמצאים זוג ומחויבות. כאן ננסה להבין איך זה עובד, מה מחבר ביניהם. עוד דבר שחשוב לזכור, גם אותו תמצאו בפוסט הקודם, הוא שקהל היעד שלנו הוא בעיקר נשים. (היום אגב, כבר לא מדובר בנשים בורות כמו לפני עשרות שנים, מדובר בנשים אינטליגנטיות שהספר נותן להם איזו הפסקה מהחיים, רגע של אושר והתרגשות וקסם, ולכן זה חייב להיות כתוב מצוין. אחרת הקסם לא יעבוד.

אם כך, מה חייב להיות בפתיחה של הספר?

בפתיחה של הספר אנחנו רוצים ללכוד את הקשב של הקורא. זו המשימה החשובה ביותר. מכיוון שמדובר בקוראת – מוטב שנתחיל בנקודת מבטה של האישה (בז'רגון POV – Point Of View).

כאן אני עוברת לקטע קצת לא נוח, אבל ככה זה: מכיוון שמדובר בנקודת מבטה של אישה, לצד הדבר המקסים והמושך שיש בו, חייב להיות בגבר משהו שצריך תיקון. נשים רוצות לתקן את הגברים שלהן. הן רוצות לענות על צורך שקיים בהם. להשלים אותם. לטפל בהם. גבר מושלם – לא צריך אישה.

רגע רגע רגע, אני כבר שומעת במוחי את האיש שלי החמוד והמושלם קופץ ומתרעם, נשים הן מושלמות וגברים פגומים? חס ושלום. נשים מושלמות הן משעממות. (אני מקפידה שלא יהיו לי שום חברות מושלמות, שיהיה ברור!) גם באישה צריך להיות משהו שזקוק לתיקון, להשלמה… הבנתם.

איך הם נפגשים?

מכיוון שברומן רומנטי עסקינן, הם חייבים להיפגש. ככה זה מתחיל. וכדאי שזה יקרה כמה שיותר מהר.

תהיו חייבים לפענח את זה. האם היא נופלת לרגליו (כי היא החליקה על בננה למשל, או נתקלה בכבל במקום העבודה), וכך מתחיל הקשר? האם הם נלכדו יחד בבניין בוער? אולי היא ליוותה את אחותה המתגרשת למשרד של עורך דין ואיזה ניצוץ ניצת שם בפגישה? (אל תשתמשו באחרון, הוא כבר נמצא בספרה של שולמית מור, מבעד לצמתך). אולי הם כבר מכירים זה את זו (אויבים מרים מימי הגן למשל) ולפתע פתאום נאלצים לטפל יחד באיזו סיטואציה?

אחת הדרכים להפגיש אותם אגב, היא לתת להם (או לחייב אותם) לפתור יחד בעיה. מה למשל? סכסוך בין ההורים זה רעיון ממש מצוין ורווי מתח בריא שיחזיק את הקורא. עופו על זה. אנחנו נמצאים בחלק הכי כיפי עכשיו, החלק של הרעיונות, זה שעדיין אין בו שום מחויבות…

אז מה מקרב בין בני זוג?

יש הרבה גורמים שונים שיכולים לקרב בני זוג וליצור ביניהם אינטימיות. ברשותכם אפתח ברגשיים, נפשיים, אינטלקטואליים, ובסוף נגיע גם לעניין הפיזי. הישארו איתנו…

  • חוויות משותפות. זוכרים איך היה כשחזרתם מטיול בית ספר או ממחנה בתנועת הנוער? זוכרים את תחושת הקרבה שנוצרה שם? את החוויות המשותפות? (קראנו לזה "גיבוש"…) את ההרגשה שמשהו בהיכרות ובקשר העמיק? אז כזה. הרפתקאות זה מגניב, אבל אפשר גם ללמוד יחד חשבון אינפיניטסימלי באוניברסיטה לקראת מבחן. גם זו חוויה שמחזקת את הקשר. רק הימנעו מעודף פרטים. או מפרטים בכלל. חשבון אינפיניטסימלי זה משעמם ולא מובן, ויש לנו מספיק שעמום ודברים לא מובנים בחיים. בואו נישאר בקסם.
  • מטרה משותפת. לעבור את המבחן הארור, להבריא ממחלה קשה, לנצח במלחמה, לתפוס את הפושע, להציל את העולם מכליה. האמת שהחלק הזה ממש קל, רק צריך לדאוג שהזוג יעבור אותו יחד.
  • הפכים. האם הם הפכים? האם יש בכל אחד מהם משהו שיכול להשלים את השני? זה מנוע מצוין לקשר. גם בחיים אגב.
  • מה הם מלמדים זה את זה? ב"זרה" למשל, ג'יימי מלמד את קלייר על הסכנות בעולם שהיא נקלעה אליו. קלייר מלמדת אותו על קשר, וגם – אישה חזקה מה היא.
  • האם הם מעריכים זה את זה? זה יעזור מאוד! כדאי ממש שהם יעריכו זה את זה.
  • האם הם מאתגרים זה את זה? זה יהפוך את כל הסיפור להרבה יותר מעניין ויכניס לתוכו מתח. בסוף הספר נוכרייה (שעל בסיסו הוסרטה הסדרה "זרה"), ג'יימי אומר לקלייר שהוא כבר לא יכול להיות איתה. זה רגע אפל שממלא אותנו במתח (כי נו באמת, 800 עמודים ואז זה??) ומחייב אותה להיות יצירתית וגם להסתכן כדי לשמור על הקשר ביניהם.
  • איך הם עונים זה על הצורך של זה? מה הוא עושה בשבילה שרק הוא יכול לעשות? מה היא עושה בשבילו שרק היא יכולה לעשות?
  • מה אזורי הנוחות שלהם, ומה הם מקריבים זה לטובת זה?

אלה האלמנטים שכדאי שתחשבו עליהם, בגדול, ונשאר לנו רק עוד עניין אחד קטן ליישב…

הדינמיקה של המשיכה

כאן אני מתבססת על תיאוריה שחקר והעלה על הכתב הזיאולוג דסמונד מוריס על 12 השלבים של ההתקרבות הפיזית בין בני אנוש, ופיתחה הסופרת לינדה הווארד.

אז, כן, מתברר שיש 12 שלבים בהתפתחות של קשר. אני לא אסקור אותם עד הסוף, כי אני רוצה לשמור על בלוג נקי שעולה בכל מנועי החיפוש ללא צנזורות. אבל הרעיון הכללי הוא שזה מה שקורה בעולם באופן טבעי (כלומר בעולם שאין בו איסורים תרבותיים או דתיים שמתווים דרך אחרת). כאשר אנחנו כותבים את ההתפתחות לפי הסדר הזה – זה נראה טבעי. כשאנחנו מדלגים על חלקים ניכרים ממנה – זה נראה פתטי.

יאללה, מתחילים:

  1. קשר עין-גוף. מבחינים באדם. בשלב הזה רואים גודל, צורה, מבנה, צבע, בגדים. זה הקשר הראשוני. זה לא חייב להיות בפגישה הראשונה בין בני הזוג, זו יכולה להיות גם הפעם הראשונה שהם רואים זה את זה באור אחר.
  2. קשר עין-עין. העיניים נפגשות. יש מעבר של אנרגיה. שווה להתעכב על הרגע הזה. משהו מתגלה בו.
  3. קשר קול. אומרים משהו. זה יכול להיות סתמי ("הי"), זה יכול להיות סופר רומנטי, וזה יכול להיות מביך.
  4. לחיצת יד. זה הקשר הפיזי הראשוני. זו לא חייבת להיות לחיצת יד ממש, אבל המגע הזה נעשה ממרחק בטוח. מרחק של כמעט שתי זרועות מלאות. עדיין יש שם גבול כלשהו.
  5. מגע של יד-כתף. התקרבנו. חתכנו את המרחק לחצי. שימו לב לא לשים מרחק כזה בשלב מוקדם מדי! זה לא נעים! חשבו לרגע איך תרגישו אם מישהו שאתם לא מכירים ייגע בכתף שלכם, או גרוע מזה – מישהו שאתם ממש לא אוהבים. לחיצת יד עם מישהו כזה היא נסבלת. מגע בכתף – לא.
  6. יד שנוגעת במותן, או בגב – תחשבו על המשמעות של זה: יש בזה תמיכה, מתן ביטחון, וגם – פריסת חסות או פטרונות. זה כבר מגע מאוד אינטימי.
  7. מגע פה-פה. כן. רק בשלב הזה מגיעה הנשיקה. (ועכשיו אני מבינה למה נשיקות מוקדמות מדי תמיד נראו לי מגוחכות. לא ריאליות.)
  8. השלב הבא הוא מגע בפנים. כן, זה מגיע אחרי הנשיקה. מגע בפנים יכול להיות ליטוף או הסטה של שיער אל מאחורי האוזן למשל.

אני לא ממשיכה מכאן, אבל אתם מוזמנים לחשוב לבד.

שימו לב לכמה דברים חשובים:

  • דילוג על שלבים נותן למקבל המגע תחושה לא נוחה. אל תכתבו את זה ואל תעשו את זה בחיים האמיתיים.
  • כאשר יש דילוג על שלבים, מכורח הנסיבות למשל (חייבים לרכב יחד על סוס כי נמצאים במקום מסוכן ויש שם רק סוס אחד), הקשר הפיזי לא יתקדם הלאה מאותה הנקודה, אלא ייסוג לשלב הקודם שבו הם היו ואולי אף שלב קודם לו.
  • חשוב מאוד לכתוב את זה כמו שצריך! הספר שלכם הוא לא ספר עיון (ואם הוא כן – שיהיה בנושא אחר, הנושא הזה כבר נכתב). הכול צריך להיות מאוד טבעי, כדי שהקורא ירגיש שזו התפתחות טבעית.
  • רוצים להתאמן? קראו ספרים וצפו בסרטים ותראו איך זה עובד. (ב-Writers' Acadeny 2018 צפינו בפרק הראשון של סדרת הטלוויזיה "זרה" כדי לראות את ההתפתחות הזו).

זהו. לכו לכתוב איזה רומן רומנטי. אתם לא בעניין של רומן רומנטי? אני רוצה להזכיר לכם את ההגדרה המאוד רחבה שלנו: רומן רומנטי הוא סיפור שבמרכזו זוג ומחויבות. והוא גם יכול להיות מאוד מאוד אינטליגנטי. אפילו כדאי שהוא יהיה מאוד אינטלינטי.

בהצלחה!

2018-06-08T17:39:17+00:00Tags: , |

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.