סיכום הרצאתה של ד"ר מרי ליז ברוקס ב-Writers Academy באוניברסיטת מערב טקסס, 4.6.2018

העולם של היום שונה מאוד מהעולם של פעם. במיליוני פרטים. זה משפט שכמעט לא שווה לכתוב אותו בכלל, כי באמת נראה ששום דבר היום הוא לא כמו אז, וכשאני אומרת אז – אני לא מתכוונת למאה ה-18, הו לא, גם מה שהיה לפני שבע שנים הוא כבר לא רלוונטי… הקצב הוא באמת מסחרר.

ובכל זאת חשוב לי להדגיש את הנקודה הזאת, כי אם פעם כדי להיות סופר היית צריך לכתוב ספרים מעולים והוצאות הספרים היו עושות את כל השאר, היום זה כבר ממש ממש לא ככה…

היום יש לכותב שתי מטרות מרכזיות:

1. לכתוב ספר ששווה פרסום – ממש כמו פעם…

2. ליצור בסיס קוראים איתן

בפוסט הזה נעסוק רק במטרה השנייה.

יצירת בסיס קוראים איתן יכולה להתרחש ב"חיים האמיתיים", ויכולה להתרחש באינטרנט (בינינו, ההבדל כבר לא ממש ברור…) בואו נדבר הפעם על האינטרנט.

איך יוצרים בסיס קוראים איתן בעזרת האינטרנט?

1. מיתוג

למיתוג יש שלוש פנים:

מיתוג הספרים של הסופר

אנשים יכולים לזהות את ספרים של סופר מסוים בעזרת סממנים גרפיים. למשל – שימוש בצבעים מסוימים, או גופנים מסוימים. בישראל אני לא מכירה את זה, אבל בארצות הברית בהחלט יש סופרים שכל הספרים שלהם נראים כמו סדרה, גם אם הם לא. וגם בישראל יש כאלה. למשל ספריו של הסופר משה גוטמן, שחלק מהם אפשר לראות בלחיצה כאן.

יצירת "אישיות" לספרים

השם הזה לא מספיק טוב. כשאצליח לחשוב על שם מוצלח יותר – אחזור ואתקן… בינתיים נתרכז ברעיון. למה אנחנו מחפשים ספרים של כותב מסוים? בדרך כלל זה קורה כי אנחנו יודעים מה נמצא שם, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לקרוא… קוראי הרלן קובן יודעים בדיוק למה לצפות, וכך גם קוראי דיוויד באלדאצ'י, ג'ון גרישם, וגם ליעד שוהם, יואב בלום וכן הלאה. אנחנו יודעים מה יהיה שם, ואנחנו מחפשים בדיוק את זה. בארצות הברית יש סופרים רבים שכאשר הם כותבים בז'אנרים שונים – לכל ז'אנר יש שם עט משלו.

בידול

איך אנחנו מבדלים את הספרים שלנו מספרים אחרים. זה קצת דומה לסעיף הקודם, אבל זה לא בדיוק אותו הדבר… אני חושבת שהדרך לעשות את זה היא בעיקר לשמור על אותנטיות. לכתוב את הדברים שבאמת מעניינים אותנו ומרגשים אותנו. כך מפתחים "קול" ייחודי.

2. נוכחות אינטרנטית היא חובה

חייב להיות לך אתר

לא רוצה להשקיע כסף? WIX היא פלטפורמה שיכולה להתאים לך. קל מאוד ליצור בה אתרים, וכיום היא אלטרנטיבה לא רעה בכלל.

חייבת להיות לך תמונת פורטרט איכותית

שווה להשקיע בזה כסף וללכת להצטלם אצל צלם מקצועי (או צלמת מקצועית, כמובן). בתמונה האחת המעולה הזאת כדאי להשתמש בכל מקום: בספר (בגב או בדש), באתר האינטרנט, ברשתות החברתיות, ובכל מקום אחר. המטרה: ליצור זיהוי ברור.

ביוגרפיה

הביוגרפיה היא אחד הדברים שיופיעו באתר שלך. היא תכלול ארבעה מרכיבים: קרדיט (כתבת 20 רבי מכר? זה חייב להופיע בביוגרפיה! מישהו עשה סרט מהספר שלך? גם זה חייב להופיע!); הסבר על הכתיבה שלך (מתח, ספרות טובה, מערבונים, סיפורים קצרצרים…); קצת שוויץ וקריאה לפעולה. (קריאה לפעולה היא מושג בסיסי בשיווק שמטרתו להעביר את הקורא מאדישות למעורבות. זה יכול להיות למשל הצעה להוריד פרק מהספר החדש שלך, או בקשה שיכתוב לך איזה ספר הוא הכי אהב, או כל רעיון יצירתי אחר שיגרום לקורא לבצע פעולה כלשהי).

הכינו שלוש גרסאות של הביוגרפיה שלכם:

אחת קצרצרה – עד 20 מילים (כאן אין מקום לכל הפירוט שדיברנו עליו. הסתפקו בשני האלמנים הראשונים)

אחת קצרה – כ-100 מילים

אחת מלאה

היו פעילים ברשת החברתית!

כיום יש שלוש פלטפורמות חברתיות מרכזיות: פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר.

פייסבוק היא החשובה בהן. מה עושים בפייסבוק? בנו דף סופר, שתפו בתהליך, התייעצו לגבי הכריכה, ספרו מתי הספר עומד לראות אור, ערכו מכירה מוקדמת (אם זה מסתדר עם הוצאת הספר. בהוצאה עצמית זו לא בעיה…). אבל זה לא הכול! כדאי לשלב גם מעט דברים אישיים (בזהירות!) וגם – לפרגן לאחרים. לפרגן לכותבים אחרים, לפרגן לספריה הקרובה למקום מגוריכם, לפרגן לחנות הספרים הקרובה אליכם, לעזור במכירות מוקדמות של סופרים אחרים… כל הדברים האלה יציגו אתכם כאנשים ממש נחמדים, ויגרמו לאחרים לפרגן לכם.

מה עושים עם אינסטגרם? בעיקר צילומים של הספרים שלכם בכל מיני מקומות עם כל מיני אנשים.

מה עושים עם טוויטר? אין לי מושג. אם אתם יודעים – ספרו לי בתגובות.

מולטימדיה

איך משתמשים במולטימדיה כדי לבנות לכם בסיס קוראים איתן? הנה שתי דרכים מעניינות שדובר עליהן בהרצאה:

מסטרקלאס – מכירים? אם לא – כדאי להציץ. מסטרקלאס היא פלטפורמה ללימודים של כל מיני דברים. אם תיכנסו לשם תמצאו קורסים על כתיבה, תסריטאות, צילום, משחק, שחמט, בישול ועוד ועוד. מעבירי השיעורים משתמשים בשיעורים האלה כדרך נוספת לבנות את המוניטין שלהם. כדאי להיכנס ולהציץ בכמה קדימונים כדי לראות מה הם עושים שם, ולחשוב מה אתם יכולים לעשות ברעיונות האלה…

פודקאסט – פודקאסטים הולכים מצוין היום. מדובר בעצם בקבצי שמע שאתם מעלים לרשת בנושא מסוים שנמצא בלב העיסוק שלכם, ואנשים יכולים להוריד לטלפון ולהאזין לו בנסיעות. יש כמה פודקאסטים ממש מצוינים שאני ממש אוהבת להקשיב להם, ואני עדיין לא מכירה פודקאסט בנושא כתיבה, אבל מבטיחה לעדכן כשאדע על כזה.

לוקח עשרים שנה לבנות מוניטין ובערך שנייה וחצי להרוג אותו.

(זה ציטוט חופשי של מישהו שלא הספקתי לקלוט את שמו…) איך הורגים מוניטין? משקרים, מזייפים, עושים דברים רעים באופן כללי, ואז נתפסים. אז כן, אל תיתפסו, אבל הדרך הכי טובה לא להיתפס היא לא לעשות שטויות מלכתחילה… אל תעשו שטויות!

מכירים עוד דרכים שלא הזכרתי כאן? בבקשה כתבו אותן בתגובות – לטובת כולנו! (הנה דוגמה לקריאה לפעולה ;-)…)

בהצלחה!