• איך עומדים באתגר ננורימו?

כך ניצחתי את ננורימו

לילי מילת היא אחת הכותבות הרציניות ביותר שאני מכירה. החודש היא לקחה על עצמה את האתגר של ננורימו ועמדה בו בהצלחה מסחררת. ביקשתי ממנה לשתף בתובנות שלה בעקבות החודש הזה, והנה הן לפניכם.

עם קורט אפר ואבק מהחלל, כך ניצחתי את הננורימו* / לילי מילת

NaNoWriMo = National Novel Writing Month*

הידעתם שכדור הארץ נוצר מהצטברות של פסולת חללית? גורם לחשוב על המשפט התנכ"י "מעפר באת ואל עפר תשוב" במבט מרענן ומסתבר שגם פוליקר ידע משהו על זה כששר על הנצח, האפר והאבק.

לפני כשנתיים, למדתי בקבוצת הפייסבוק אליה הצטרפתי, "אתגר 30 יום של כתיבה", על חודש הכתיבה הבינלאומי. במשך 30 יום, במהלך נובמבר, בכל שנה, כותבים וכותבות מרחבי העולם נרשמים ומתחייבים לכתוב רומן שלם בחודש, קרי – טיוטה ראשונה של ספר, קרי – 50,000 מילים!

איך אפשר?! חשבתי, לי לקח יותר מחמש שנים לסיים את הרומן הראשון שלי והוא מכיל כ-40,000 מילים בלבד.

בכל השנתיים האחרונות, לקחתי על עצמי אתגרים ומשימות כתיבה ובכל פעם נוכחתי לדעת שאני יכולה יותר. בחודש נובמבר בשנה שעברה האתגר שלקחתי על עצמי היה: בכל יום סיפור קצר. אחרי שהיו לי מעל 300 סיפורים (הרוב די גרועים אבל כמה טובים) החלטתי שהגיע הזמן ללכת על ה-דבר.

אז כמה חודשים לפני נובמבר 2018 עלה בי רעיון לספר חדש. ערכתי הרבה מחקר בתחום, הייתה לי מחברת עם רעיונות ואפילו התחלתי לכתוב. אולם הבנתי די מהר שזה לא הזמן, הייתי לקראת סיום העריכה של הרומן שעליו עבדתי, ולהתחיל משהו חדש הרגיש כמו להתחמק מהעבודה האמתית.

לשמחתי הטיימינג שלי התאים לזמן האתגר ואולי כיוונתי לכך, כשהחלטתי שבאוקטובר אסיים את העריכה של אותו רומן ואשלח אותו לדרכו. מי שבתחום יודע שלוקח כמה חודשים ארוכים לקבל את התשובות השליליות מהוצאות הספרים השונות, אז מה טוב יותר לסופרת מעונה מאשר לצלול לסיפור חדש?

ונובמבר שהיה כך היה:

כולנו שונים, לכל דנ"א יש את מה שמתאים לו וגורם לו לעבוד, אלו הדברים שעזרו לי להצליח.

  1. להתחיל מאפס: לא סתם ממליצים בננורימו לעבוד על טיוטה ראשונה חדשה. כשכותבים משהו חדש, הרעיונות עפים ויש זרימה ואחרי הכול, החודש הזה סופר מילים. אם כבר חצי ספר כתוב כשהתחלתם, זה שלב בו יש תאוטה וכל ספירת המילים של הכותבים מסביב, שאי אפשר להתעלם ממנה, גורמת לך להרגיש שאת לא מתקדמת.
  1. פיניתי זמן, החלטתי לא לקחת פרויקטים חדשים בנובמבר, כמובן שההצעות הכי טובות הגיעו דווקא בחודש זה. את חלקם לקחתי בסופו של דבר וחלק דחיתי.
  1. תמיכה מבית: כשנרשמתי לפרויקט, שוחחנו על איך זה הולך להיות סביב שולחן ארוחת הערב. התברכתי במשפחה תומכת וכולם הביעו רצון לעזור. הזהרתי אותם שאין לי מושג איך זה יתנהל כי מעולם לא עשיתי כזה דבר וייתכן מאוד שאהיה זומבי או לכל הפחות אסטרונאוטית, כמו אחת מהדמויות החדשות שלי. בכל יום אחרי בית ספר, הקטנה שלי שאלה אותי: "כמה כתבת היום? כמה נשאר?"
  1. זמן איכות זוגי בעקבות המחקר – בונוס! הנושא שעליו בחרתי לכתוב הצריך מחקר רב תוך כדי עבודה עליו כמו: מה האסטרונאוטים של אפולו לקחו איתם לאכול? איך נוצר הירח? (על תיאה שמעתם?) איך נוצרו החיים הראשונים על פני האדמה? האם אפשר לעשות אהבה בחוסר כבידה? (אגב, לא הכי מומלץ אלא אם כן אתם בעניין של לקשור את בן הזוג… בכל אופן, בכבידה של פי שש פחות מכדור הארץ, כפי שהיא על הירח, זה כבר יכול להיות מעניין), מי היה הנשיא של ארצות הברית בזמן שארמסטרונג פסע את צעדיו הנצחיים? מה?! זה לא היה קנדי? אז הירח באמת ממשיך להתרחק מאתנו?                                 לשמחתי, כל הנושא החללי מעניין מאוד את האיש שלי, שהוא גם הסמכות מבחינתי לנושאים המדעיים. אני אחראית להפוך אותם לבדיוניים. אז במהלך השבועות הללו, ראינו סרטים רבים, שוחחנו המון ומלבד ארוחות הערב, שבהן הקטנה שלנו הכריזה שאסור לדבר על החלל לפני השינה כי זה גורם לה לסיוטים, הימים די מלאו באבק כוכבים, שרטוטים וחלומות.
  1. טיפול בהתמכרויות: יש מי שמכור לטלוויזיה, לשופינג, למשחקים באייפון ולכל מיני גזלני זמן. אני מכורה לקינדל, שזה קורא הספרים האלקטרוני של אמזון. ולפני שכל אלה שאוהבים להריח ספרים מתנפלים עליי, אז כן, גם אני אוהבת ספרים פיזיים, אבל נראה אתכם קוראים ספר אחד בקינדל ואז חוזרים להחזיק את הספרים בעלי הריח בתנוחות מעוותות במיטה… אז אם לקצר סיפור ארוך, הבת הגדולה שלי, לקחה את הקינדל תחת חסותה והודיעה שאקבל אותו בחזרה ב-1.12 או כשאסיים. אני עדיין תוהה אם זו הייתה המוטיבציה שלי לסיים תוך 24 ימים…
  1. לקבל את זה שאני בחופשה מכל חובה חברתית, משפחתית וקהילתית: צריך להבין שגם אם יש זרימה בכתיבה ואפשר להקליד את המילים ולסיים תוך שעה וחצי ליום (שזה הכי מעט שלקח לי), יש את הנושא של לנחות חזרה. דווקא זה היה אחד הדברים הקשים. מצד אחד, לשהות בתוך עולם שיצרתי היה קסום, מצד שני, להנהן ולחייך כשמישהו מספר לך משהו נורא ואז להבין שבכלל לא הקשבתי, לא היה כזה כייף. הייתי צריכה לקבל שבמובן הכי מרוכז בעצמי שאפשר, אם אני רוצה להצליח באמת באתגר, אז להיות האור שבקדמת המחנה או איך שלא אומרים את זה, לא בא בחשבון. בסופו של דבר אמרתי לעצמי שבעצם נסעתי מכאן לכמה שבועות וכמו בכל טיול לחו"ל זה לגיטימי להיות בקשר רק כשמסתדר.
  1. תמיכה מקהילת הכותבים: אומרים שיש קנאת סופרים, אף אחד לא מדבר על אחוות כותבים ויש ממנה כל כך הרבה בתקופת חודש הכתיבה. אפשר לשאול כל דבר, לשתף ולקבל עצות ותמיכה. יש גם מרתונים של כתיבה משותפת, מפגשים פיזיים (גם בישראל), שיחות עידוד מסופרים מצליחים ובאמת נראה שחשבו על כל דבר. לא השתמשתי בכל מה שהיה אבל היה לי טוב לדעת שאם אצטרך אז אוכל.
  1. לחסוך לימים קשים: בלילה שלפני האתגר בקושי עצמתי עין. כל כך פחדתי שלא אצליח וכמה זמן באמת ייקח לי לכתוב 1667 מילים. האם זה ימרח על פני יום שלם? האם יזרום? האם אתקע? כשהיום הראשון עבר בהצלחה, כבר חששתי מהיום שאחרי וכך בשבוע הראשון התעוררתי לפנות הבוקר של הבוקר (שתיים שלוש לפנות בוקר) בחרדות וישבתי לכתוב. אחרי כמה ימים הבנתי שזה בסדר, הכול בסדר ואף כתבתי יותר בחלק מהימים, כדי שיהיו לי עתודות לימים שלא ילך לי. זה קצת כמו לחסוך כסף לימים קשים.
  1. לא חוזרת אחורה: בשום מצב, בשום רגע, לא חזרתי אחורה לקרוא או לתקן. כשהייתי צריכה להחליף סיפורי רקע של דמויות אחרי שהבנתי מהמחקר שזה לא הגיוני אפילו באופן בדיוני מה שכתבתי, אז החלפתי מאותו רגע והמשכתי. כך גם עם שמות של דמויות. רשמתי לי הערות בצד בוורד על התיקונים ופשוט המשכתי הלאה. ידעתי שאם אחזור, לא אכתוב באותו יום אלא רק אתקן.

אז מה מרגישים עם הישג כזה?

זהו שהרגשות מעורבים. מאחר שזה קורה אינטנסיבית בזמן קצר, אני מוצאת שאני לא ממש רוצה להתנתק. הי, רק עכשיו התחלתי ליהנות מהעולם הזה שיצרתי ומהחופש לכתוב כל שטות שעולה לי בראש, כיאה לטיוטה ראשונה, וכבר אני אמורה לעבור לעבודה המייגעת והרצינית של העריכה? לא. לא מתאים לי. גם לא ממש סיימתי לומר/לכתוב כל מה שהיה לי.

אז בעניין זה הצטרפתי לחבריי בקבוצת הפייסבוק והתחייבתי להמשיך ולעבוד על הספר בכל יום לפחות שעה, כדי שאמשיך לשוטט בחלל עד שיגיע זמן העריכה.

היו לי תנאים אידיאליים להצליח ואני מודעת לכך ומברכת עליהם. בכל זאת, אני גם יודעת שלמרות שהתנאים אופטימליים, לא בהכרח מובטחת לנו הצלחה. אז אני לא לוקחת אותה כמובנת מאליה או כהבטחה שזה יצליח תמיד.

אולם כפי שפעם לא נראה לי אפשרי שאסיים אי פעם לכתוב רומן מתחילתו עד סופו ולמדתי שאני יכולה, גם כאן למדתי שאני יכולה להכניס את הכתיבה ביתר שאת לחיי ושבהחלט ייתכן שזו לא בדיה וסטיבן קינג אכן כותב כ-2000 מילים בכל יום, כפי שהוא מעיד על עצמו.

~~~

גם אתם סיימתם את ננורימו השנה? התחלתם את ננורימו השנה? שתפו בתובנות שלכם!

2018-11-26T12:52:10+00:00Tags: , |

15 Comments

  1. אורית ק 26.11.2018 , 13:10 השב

    כל הכבוד לילי, אלופה!
    התחברתי לסעיפים שלך, למה שעזר לך וגם לקשיים ולחששות, גם אני אמא ומחזיקה בית וחובות רבים.
    בקשר לעצמי, בשנה שעברה עשיתי זאת בגדול 51 אלף מילים ב30 יום. התמסרתי והתמכרתי. במשך השנה עבדתי עליו בעקביות, ושלחתי להוצאה אחת, כנרת. מאז שנדחיתי קיבלתי שיתוק, ואני לא מצליחה לצאת ממנו. אני מתנחמת השנה בשירה, וגם בלחזור ולשפר ספר קודם שלי. אולי ייצא משהו טוב מהננורימו של השנה. בהצלחה לכולם.

    • לילי 26.11.2018 , 16:05 השב

      תודה רבה אורית!!! לא מאמינה שאת נותנת לתשובה שלילית מהוצאה אחת לשתק אותך! בבקשה תגידי שתמשיכי לנסות. לפעמים להוצאות יש שיקולים שאין להם קשר לטיב הספר. זה לא סתם נאמר כדי לנחם סופרים כושלים, זה אכן כך. אני גם לא יודעת איך אגיב כשאקבל את התשובות ומה הן תהיינה, אבל אומר לך משהו אחד, הרומן שלי, שעבדתי עליו כל כך הרבה שנים, שני כל כך מאמינה בו, יצא לאור. גם שלך.

    • רחלי 26.11.2018 , 16:39 השב

      אורית, הוצאות עושות כל מיני שיקולים. לפעמים זה עניין מסחרי, לפעמים זה לא נפל על האדם האחד שאהב את הספר. וזה בסדר. כשהספר שלך יצא לאור בע"ה – יהיו עוד אנשים שלא יאהבו אותו, ויהיו אנשים שמאוד מאוד יאהבו אותו. זה באמת בסדר.
      אבל לשלוח להוצאה אחת – זה לא בסדר. יש עוד הוצאות טובות. תשלחי!!

  2. דבי ינקו-חדד 26.11.2018 , 13:33 השב

    היי רחלי, תודה שפרגנת לי. אכן, עוד לא הסתיים נובמבר ואני חובקת טיוטהראשונה חדשה וטרייה בת 50,000 מילים לספר נוער מסוגת מד"ב YA. נאנורימו הייתה חוויה מטורפת שבאמת ביליתי בה ימים שלמים, בלי לצאת מהבית עם פירורי בייגלה בשיער , אך לחילופין מהסממנים החיצוניים של הדיכאון זו הייתה עבורי תחושת התעלות של ממש לראות ספר רוקם עור וגידים. כמו בפיתוח כושר השריר של הכתיבה התחזק מיום ליום ונהיה לי יותר ויותר קל להגיע להספקים. אצלי בכל אופן התחלתי לתכנן את העלילה רק כמה ימים לפני וממש ב1.11 השתתפתי בסדנת פיצוח סיפורים של מעיין רוגל שנתן לי כיווני מחשבה חדשים לחלוטין. הספר נבנה תוך כדי תנועה. המלצות שלי להצלחה:
    1. להיכנס לזה בידיעה שזה אפשרי ואת מסוגלת. אין מקום לספק עצמי זה שובר מוטיבציה.
    2. זה עוזר כשאין לך חיים. תזניחי חופשי את הבית, המשפחה ואת ההיגיינה האישית. סתם. דווקא ניצלתי הפסקות כתיבה להכנת ארוחות ושטיפת כלים, אבל גם אז חשבתי על זה.
    3. לכתוב כל יום, גם אם זה 300 מילים, בפלאפון בדרך הביתה ברכבת.
    4. להיעזר בכל הכלים והיתרונות שבנאנו – טבלאות המעקב באתר, קבוצות התמיכה בפייסבוק, המיילים לעידוד המוטיבציה.
    שיהיה לכולם בהצלחה

    • לילי 26.11.2018 , 16:11 השב

      בהצלחה דבי! נשמע מעניין הספר-:)

    • רחלי 26.11.2018 , 16:40 השב

      תודה רבה על כל הטיפים!
      אולי בשנה הבאה גם אני אצטרף. אולי…

  3. מירב לוי 26.11.2018 , 14:17 השב

    לילי מדהימה! לומדת ממך המון. אהבתי במיוחד את עניין הקינדל 🙂 באמת אין עלייך ורק תמשיכי לכתוב.

    • לילי 26.11.2018 , 16:07 השב

      תודה מירב אהובה. נפגשנו שתינו ביום הכי הזוי שהיה לי החודש, בתחילת האתגר. איזה כייף שאת חלק מהקבוצה הזו ובכלל איזה כייף שאת.

  4. צבי בינדר 26.11.2018 , 14:28 השב

    מפעים.

  5. נטלי 26.11.2018 , 14:50 השב

    לילי, את מעוררת השראה! תודה על הכנות ועל התובנות. ותודה על אהבתך לכתיבה, עד הירח ובחזרה.

    • לילי 26.11.2018 , 16:10 השב

      תודה רבה יקרה שאת. מקווה שאנחנו נפגשות בכנס! ושנמלא עוד מילים רבות וטובות עד אז-:)

  6. יעל תבור 28.11.2018 , 9:57 השב

    סיכום נהדר לילי! אהבתי כל כך את ההתגייסות המשפחתית. גאה בך מאד !

    • Lili Maylat 28.11.2018 , 10:14 השב

      תודה גדולה אהובה. חיבוק גדול. זה ממש מרגיש כמו לנחות אחרי טיול ארוך-:)

  7. אורי 30.11.2018 , 21:24 השב

    כל הכבוד לילי!!!

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.