ספרי כתיבה

אני ממש אוהבת ספרי כתיבה. כלומר – ספרים שמלמדים כתיבה. אני חושבת שזו אחת הסוגות האהובות עליי ביותר. בעברית אני משתדלת מאוד שיהיה לי כל מה שיצא – טוב או לא טוב, כי אני מאמינה שראוי שאכיר היטב את כל מה שיש. באנגלית אני קצת יותר בררנית, ומשתדלת לקנות לפי המלצות. לפעמים זה ממש מוצלח, ולפעמים פחות. אז מה יש לי על המדף?

ספרים על כתיבה שנכתבו בעברית

ממה עשוי התפוח? שש שיחות על כתיבה ועל אהבה, על רגשי אשמה ועל תענוגות אחרים – ספר הבנוי כשישה ראיונות ומבוסס על שיחות שנערכו במשך שנים בין הסופר עמוס עוז לבין העורכת שלו, שירה חפר. ספר שמצייר דיוקן של סופר. עוד על הספר קראו בלחיצה כאן.

מתחילים סיפור, עמוס עוז – מה קורה בהתחלה? תחילת הסיפור היא חוזה בין הכותב והקורא. לפעמים הכותב מקיים את הדברים שהבטיח, ולפעמים לא. בספר הזה סוקר עמוס עוז את השלב הזה ביצירותיהם של כמה מהסופרים הנערצים.

מזיכרונותיה של תולעת ספרים, חיים באר – ספר המכנס את מיטב רשימותיו ומסותיו של חיים באר על כותבי ספרים שונים. זה לא ספר שמלמד איך לכתוב, אבל הוא בהחלט מרחיב את היריעה בכל הנוגע בכתיבה ובאנשים כותבים.

בונים סיפור, יונתן יבין – מדריך כתיבה המבוסס על כתיבתו של יונתן יבין ועל סדנאות הכתיבה שלו.

איך כותבים סיפור, אורי פרץ-שרון – מדריך לכתיבת פרוזה המביא סקירה מובנית ושיטתית של תורת הכתיבה ומבוסס על הספרות הלועזית הענפה בתחום.

לטפס על ההר או איך לכתוב, אורנה קזין – מסה על כתיבה, ובה ציטוטים של ענקי הספרות על תהליכי הכתיבה שלהם, כללי ברזל של כתיבה וטכניקות פשוטות להתמודדות עם מחסומים ועיכובים.

נכתב בטעות, עדי איצקוביץ – מדריך כתיבה המאורגן כאוסף של טעויות כתיבה ומסביר איך להימנע מהן.

הילד הכותב, יהונתן גפן – ממואר של יהונתן גפן על חיי הכתיבה שלו.

מטפחת כחולה הופכת לעומק באר – ספר סדנאות כתיבה.

ראיתי והנה, יונדב קפלון – שמונים וארבעה תרגילי יצירה בהשראת פרשות השבוע ומועדי ישראל.

מאחורי ההר, מאיה ערד – הספר הזה הוא לא ספר כתיבה בהגדרה, הוא ספר פרוזה, אבל כשאר ספריה של מאיה ערד, הוא מתכתב עם הקלאסיקה העולמית, במקרה הזה – הקלאסיקה של הספרות הבלשית, ואפשר ללמוד ממנו המון על הכתיבה של ספרות בלשית. ובכלל, לדעתי הדרך הטובה ביותר ללמוד כתיבה – היא לקרוא ספרים מצוינים ולנתח אותם. אז הנה דוגמה.

ספרים על כתיבה שתורגמו לעברית

סיפור, רוברט מקי – אני חושבת שזה הספר הראשון על כתיבה שקניתי לי, כשהבנתי שיש ז'אנר כזה. רוברט מקי הוא אחד המורים הבכירים והמוערכים בעולם בנושאי כתיבה ותסריטאות, וזכה למעמד של גורו. בספר הזה הוא מתווה עקרונות ודרך, ושם דגש מיוחד על מבנה הסיפור. תכלס, ספר חובה.

על הכתיבה, סטיבן קינג – בספר הזה (היחיד של סטיבן קינג שהצלחתי לקרוא, השאר מפחידים אותי נורא…) פותח סטיבן קינג דלת אחר דלת אל חייו ואל עבודתו, וחושף את סודותיהם. הספר מחולק לשניים. החלק הראשון הוא מעין ממואר, בשני פורש קינג את יסודות הכתיבה. ספר חובה, ואחד האהובים עליי באופן אישי. יש לי אותו בעברית, ובאודיו, ואני מאזינה לו לעיתים קרובות בנסיעות.

ציפור ציפור, אן למוט – למה אנחנו כותבים? מה טוב בטיוטות גרועות ומה רע בפרפקציוניזם? איך מתמודדים עם קנאה בסופרים מצליחים יותר? הספר הזה מוגדר (בכריכה האחורית שלו) כשנון, פרובוקטיבי ונוגע ללב ועם זאת מעשי ותכליתי, המדריך האולטימטיבי לסופרים מתחילים ומנוסים כאחד, ומופת לכתיבה אישית שתרתק כל אוהב ספרות. מבחינתי כל מילה אמת ועוד הרבה יותר מזה. זה הספר האחד שיש לי באנגלית, בעברית ובאודיו (באנגלית), והפעמים ששמעתי אותו בנסיעות לא יימנו מרוב. אן למוט לא יודעת את זה, אבל היא אחת מחברותיי הקרובות ביותר. כרגע, למשך פרק זמן שאני מניחה שלא יהיה ארוך, הספר זמין לקנייה באתר של הוצאת כתר.

חדר משלך, וירג'יניה וולף – "ברור לי שהאישה תשנה את צורתו של הרומן", הצהירה וירג'יניה וולף בפרק הרביעי של חדר משלך. המסה הזו ראתה אור בשנת 1929, ונחשבת בעיני רבים לאחד החיבורים הפמיניסטיים החשובים שנוצרו אי פעם. זה לא ספר שמלמד כתיבה, אבל בהחלט ספר חובה לכל כותב, ויותר מכך – לכל כותבת.

ענייני עבודה, פיליפ רות – כיצד נוצרת הספרות בתודעתו של הסופר, וכיצד התרחשויות העולם שבחוץ נוגעות בה? פיליפ רות הוא אחד הסופרים החשובים בעולם. בספר זה הוא מתאר מפגשים אינטלקטואליים אינטימיים עם סופרים מרחבי העולם, והם בוחנים יחד כיצד החיים מחלחלים אל כתיבתם. אחד המשפטים האהובים עליי ביותר בספר זה הוא זה שאמר אהרן אפלפלד: "המציאות, כידוע לך, תמיד חזקה יותר מהדמיון האנושי. יותר מזה, המציאות יכולה להרשות לעצמה להיות מופרכת, נטולת הסבר, חסרת פרופורציה. היצירה, לצערי, לא יכולה להרשות לעצמה את כל אלה."

דרך האמן, ג'וליה קמרון – מסלול עצמאי לפיתוח היצירתיות, המיועד לכל אדם ששואף לחיי יצירה עשירים. הספר מתווה דרך של 12 שבועות לשיקום היצירתיות. אני מודה שלא הצלחתי לסיים אותו. בדרך כלל "דפי בוקר" – כתיבה אינטואיטיבית רצופה של משהו כשלושה עמודים בכל בוקר כדרך להכניס את הכתיבה לחיים – מיוחסים לה. אבל מצאתי אותם גם בספר שנכתב עוד קודם…

הזכות לכתוב, ג'וליה קמרון – את הספר הזה אין לי בבית ולא קראתי אותו, ובכל זאת מציינת אותו, כי מעטים מאוד ספרי הכתיבה בעברית, ומעטים מהם המוצלחים… בספר זה קמרון טוענת כי "כל אדם הוא סופר במהותו והזכות לכתוב היא זכותו המולדת של כל אחד". היא מספרת כי בעזרת הכתיבה גילתה את האור, ומנסה להביא את האור גם לחיינו.

עצם הכתיבה, נטלי גולדברג – הכתיבה מוצגת על ידי גולדברג כעשייה חושנית המשתפת את כל חלקי הגוף והנפש. בספר זה היא מספקת כלים להשתקת הקולות המפריעים לכתיבה, וכלים לעידוד תהליך הכתיבה והתמיכה בו.

מכתבים אל סופר צעיר, קולום מק'קאן – בהשראת ספרו של רילקה, שהשפיע על דורות של כותבים, חיבר קולום מק'קאן ספר מעורר השראה בזכות עצמו. בספר פרקים קצרים, גדושי עצות מעשיות ופילוסופיות על כתיבה. כאן תמצאו סקירה מקיפה יותר של הספר, וכמה עצות מתוכו.

ספרים על כתיבה באנגלית

ספרים על כתיבה באנגלית יש המון. באמת באמת המון. אני אציין רק כמה מהם.

Becoming a writer, דורותיאה בראנד – ספר שפורסם לראשונה בשנת 1934, ועדיין אקטואלי. הספר הזה מתאים במיוחד לכותבים בראשית דרכם, ונפלא גם בהמשך הדרך. בספר הזה נתקלתי בעניין "דפי הבוקר" שמיוחס בדרך כלל לג'וליה קמרון. אני תוהה אם זה המקור, או שהעניין הזה התקיים עוד קודם. בכל מקרה, למדתי ממנו המון, והוא מומלץ בחום.

The writing Life, אנני דילארד – ספר קצרצר, 111 עמודים. הדקיק והצנוע ביותר על המדף שלי, ועונג צרוף. דילארד כותבת על הכתיבה בפיוטיות מהממת. מומלץ מאוד. האתגר היחיד בו הוא האנגלית, שהיא מעט יותר קשה מאשר בספרים האחרים שאני מונה כאן, אבל הספר שווה לגמרי את המאמץ.

Big Magic, אליזבת גילברט – למעשה הספר הזה דווקא תורגם לעברית, אבל לי יש אותו באנגלית. מההתחלה שלו נהניתי במידה שקשה לתאר. גילברט מדברת על קסם ועל פחד ועל רעיונות שתופסים עצמאות ומסתובבים בעולם, נודדים מראש לראש, עד שמישהו יעשה בהם משהו. נהניתי מאוד מאוד. ההמשך היה מעט פחות מרגש. בעיניי, עדיין שווה קריאה.

Wired for story, ליסה קורן – ספר מצוין על כתיבה. בספר מסבירה ליסה קורן איך המוח שלנו מחווט, ואיך סופרים יכולים להשתמש במדעי המוח כדי לכתוב סיפורים שילכדו את הקוראים. קראתי את הספר הזה לפני כמה שנים, ולמדתי ממנו עקרונות חשובים מאוד על כתיבת סיפורים.

Story Genius, ליסה קורן – לאחר ההצלחה של הספר הקודם – קניתי מיד גם את זה. בספר הזה מסבירה קורן איך מתכננים עלילה מתחילתה ועד סופה (והרבה יותר מזה) לפני שכותבים 327 עמודים שלא מובילים לשום מקום. ספר מצוין. אהבתי מאוד.

Techniques of the selling writer, דווייט סוויין – גם הספר הזה ותיק למדי. הוא יצא לראשונה בשנת 1965. המוטו של הספר הוא: אף אחד לא יכול ללמד אותך כישרון, אבל אפשר בהחלט ללמוד את הכישורים הפרקטיים של הכותב המקצועי. למידת הכישורים האלה בלי שום ספק תקצר את הדרך לכתיבה מקצועית בשנים רבות. ספר מעולה באנגלית משובחת (ואולי מעט גבוהה) ושורות קטנות וצפופות…

GMC: Goal Motivation & Conflict – דברה דיקסון – את הספר הזה הגדירה צ'רי אדייר, אחת הסופרות האהובות עליי בעולם, כ"התנ"ך" של הכותבים. לדבריה, יש ספרים שצריך להחזיק ממש בהישג יד, ויש כאלה שאפשר לשים על מדף קרוב, ואחרים שאפשר גם לשמור בחדר אחר. הספר המסוים הזה חייב להיות בהישג יד. מהספר הזה למדתי כמו שצריך את עניין הרצון החיצוני והרצון הפנימי, ועוד דברים חשובים ובסיסיים.

Writing Subtext, לינדה סגר – ספר מייגע מעט, שסוקר את כל סוגי הסאבטקסט שקיימים בעולם, גם את אלה שלא ידעו שהם כאלה, אבל בסוף אי אפשר שלא לדעת איך בדיוק עושים את זה, וגם לא תוכלו לראות יותר שום סרט או פרק מסדרה ולא להבחין בסאבטקסט ששזור בו.

Writing the breakout novel, דונלד מאס – הסופר הוא אחד מסוכני הספרות הנחשבים בארצות הברית (בארצות הברית אי אפשר להגיע למו"ל ללא סוכן) ובספר הזה הוא מסביר איך להביא את כתב היד שלכם לרמה הבאה, ולרשימת רבי המכר.

The Emotion Thesaurus: A Writer's Guide to Character Expression – אחד הספרים היעילים ביותר שאני מכירה… כשאתם כותבים על רגש, אתם רוצים להראות אותו. לא לספר עליו. בספר הזה, שהוא מין אנציקלופדיה של רגשות – תגלו איך רגשות נראים, ומה המרגיש את הרגש חש בפנים. מבחינתי זה ספר חובה.

כמו שכתבתי מראש – ספרי כתיבה הם אחת הסוגות האהובות עליי, ואני קונה מהם עוד ועוד בלי בושה… אבל האמת (שכבר רמזתי עליה קודם) היא שלדעתי יש גם ספרי פרוזה שהם מדריכי כתיבה מצוינים, אם רק תקראו אותם פעמיים ואפילו שלוש, בקפדנות. שניים שאני אהבתי במיוחד: "כל מה שלא סיפרתי", של סלסט אינג. הספר הזה הוא ספר שערכתי את תרגומו, קראתי פעם אחת לפני שערכתי, ולפחות עוד ארבע פעמים אחרי, ואני עדיין מרגישה שיש לי המון מה ללמוד ממנו. ספר נוסף הוא "האשם" של באלדאצ'י. דיויד באלדאצ'י הוא אמן של ספרות מתח, וכתיבה בכלל. יש הרבה מה ללמוד מהאופן שבו הוא מעצב את הסיפורים שלו.

ובכלל, כדאי מאוד לקרוא כמה שיותר ספרים מהסוגה (ז'אנר) שבו אתם רוצים לכתוב. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד את המלאכה.

מכירים ספר כתיבה מעולה שלא ציינתי? כתבו לי! אני רוצה לדעת!

2018-10-20T20:14:40+00:00

4 Comments

  1. Lian 10.12.2017 , 13:46 השב

    רשימה משובחת. אבל מאיפה הכי כדאי להתחיל?

    • רחלי 10.12.2017 , 14:37 השב

      שני הספרים שאני הכי הכי ממליצה עליהם הם ציפור ציפור של אן למוט (Bird by bird אם לא תמצאי בעברית), ו-על הכתיבה של סטפן קינג. הם בפירוש הטובים וממלאי ההשראה ביותר שקראתי.

  2. ליטל 31.01.2018 , 9:19 השב

    וואווווו תודה רבה לך!!!

    • רחלי 31.01.2018 , 10:25 השב

      בשמחה!

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.