אל תספרו, הראו – או כפי שקוראים לזה באנגלית Show don’t tell – הוא אחד הכללים הראשונים שלומדים כשמשתתפים בסדנאות כתיבה, ולכן אני מניחה שכמעט כולכם מכירים אותו.

לכן בטח יהיה לכם ממש קל לעשות את התרגיל הזה (שהוא התרגיל השני שלנו באתגר הכתיבה של מרץ 2018 :)).

למי שלא מכיר את הקונספט, הסבר קצר:

אל תספרו, הראו – היא טכניקה שמאפשרת לקורא לחוות את הסיפור דרך פעולות של הדמויות, מחשבות, רגשות, המילים שהם אומרים זה לזה, חמשת החושים, ולא רק דרך הסיכומים והתיאורים שכתבה הסופרת (יום האישה היום, אני חייבת להתייחס לזה בדרך כלשהי…) הטכניקה הזאת גם מאפשרת לקורא להבין לבד דברים, ולהרגיש טוב יותר עם עצמו, ולא כאילו לעסו בשבילו היטב את הסיפור, האכילו אותו בכפית, ואז קינחו את הסנטר והלחיים שלו באיזה חיתול.

האם לעולם לא כדאי לספר, וצריך תמיד-תמיד להראות בלבד? ובכן – מחלוקת ניטשת בעניין הזה. דעתי היא שלכל זמן ועת לכל חפץ, אבל ממש כדאי להתאמן קצת בלהראות, כי סיפור שלם של "לספר" – זה רעיון ממש גרוע.

יש הרבה עניינים שאפשר ליישם עליהם את אל תספרו, הראו. מה בדיוק אני מבקשת כאן?

ובכן, חפשו בטקסט שאתם עובדים עליו עכשיו מילים שמציינות רגשות. למשל: רונית כעסה, חדווה עלצה, יוני התרגש, יואב שמח, וכן הלאה וכו'.

המילים האלה צריכות לצאת מהטקסט. להיעלם. לא להיות שם יותר.

במקומן – תארו איך זה נראה כלפי חוץ (אם מישהו חיצוני רואה את זה) או את התחושה הפיזית שעולה באדם שחש את הרגש הזה – מה הוא מרגיש בגוף (אם הסיפור מסופר מנקודת המבט שלו).

העלו לכאן לתגובות שתי דוגמאות שאתם מרוצים מהן. הראו "לפני" ו"אחרי".

בהצלחה!

עדיין לא עשיתם את התרגיל הראשון – מי מפחד ממטמורפוזה? לא מאוחר מדי! היכנסו כבר עכשיו!