מימון המון – מה? למה? איך?

בשנים האחרונות צצה לה דרך חדשה למכור ספרים, והיא מימון המון.

יש יתרונות מעניינים במימון המון

מימון המון הוא דרך נהדרת לעשות מכירה מוקדמת. יש אנשים שמכרו כך מאות ספרים (לא, לא כולם, אבל יש).

מימון המון זו דרך טובה לקבל את הכסף בדיוק כשצריך אותו כדי לשלם על עריכה, הגהה, עימוד, כריכה, הדפסה, יח"צ, שיווק, וכן הלאה וכולי. מה שהופך את זה לדרך מצוינת להוציא ספר ללא תמיכה של הוצאה מסורתית מוכרת ומממנת.

מימון המון זו גם דרך טובה לבנות קהילה. וקהילות זה עניין חשוב בעידן החברתי שלנו. כל סופר רוצה קהילה. טוב, רוב הסופרים רוצים קהילה. בין התומכים יהיו אנשים שסתם מצא חן בעיניהם לשנייה, שילמו ושכחו, ויהיו גם כאלה שירגישו שותפים ויפעלו עוד כדי לעזור לכם להצליח.

מימון המון כאלטרנטיבה להוצאה גם עוזר לנו לשמור על הזכויות על היצירה שלנו (אם הייתה אפשרות לצאת בהוצאה מסורתית. לא תמיד זה אפשרי).

אבל יש גם חסרונות

מימון המונים הוא עבודה בפני עצמה.

רוצים שהקמפיין יצליח? פנו לכם את תקופת הקמפיין ועוד כחודש להכנות – מכל עבודה אחרת. זה לא "רץ" וזהו. צריך להיות שם כל הזמן.

האמת היא שיש פרויקטים רבים שלא מצליחים. בארץ יש שלושה אתרים של גיוס המונים. מימונה, הדסטארט וג'אמפסטרטר. ניסיתי למצוא סטטיסטיקות כדי לראות עד כמה הם מצליחים, אך לשווא. מימונה והדסטארט ככל שהצלחתי לגלות – לא מפרסמים סטטיסטיקות, ובג'אמפסטרטר, שמאפשר גם מימון חלקי, כתוב שכל הפרויקטים גייסו בהצלחה (אבל המשמעות היא שלפעמים צריך למצוא מקורות נוספים למימון הפרויקט). לעומת זאת, קיקסטרטר (kickstarter) אחד מאתרי מימון ההמון הגדולים בעולם (אם לא ה), כן מפרסם סטטיסטיקות. על פי הסטטיסטיקה האחרונה, יש בו 35% של הצלחות. כלומר – 65% של אי הצלחות, ואם נוותר על הפוליטיקלי-קורקט – כישלונות.

עוד עניין שלדעתי הוא משמעותי, אבל אין לי שום סטטיסטיקות שיתמכו בתחושה הזאת: יש המון פרויקטים מהסוג הזה. פעם, כשראיתי כזה פרויקט, התלהבתי מהיוזמה, מהיצירתיות, והנחישות… הייתי מוכנה להשתתף במימון ולו בגלל הדברים האלה. היום זה מעין סטנדרט. אנשים מזמינים אותי לממן את החלום שלהם. וזה מקסים שהם מנסים להגשים חלומות, אבל אני פחות מבינה איך זה קשור אליי. כן נכמר לבי כשאני רואה מימון המון שמיועד לסיוע לחולה או לפרויקט שיש לו ערך מוסרי או לאומי בעיניי. וגם באלה – לאחרונה שמעתי שיש גם הונאות… בקיצור – מורכב.

ודבר אחד אחרון: מימון המון סוחט רגשית. חשוב לדעת את זה. יש גל של תומכים בהתחלה, גדול או קטן, ואז צניחה ארוכה ומכאיבה וקשה של התמיכות, ולפעמים זה שוב מזנק בסוף, ולפעמים… לא.

החלטתם ללכת על זה בכל זאת?

קודם כול – שיהיה בהצלחה!! וחוץ מזה, בואו נראה מה חשוב להכין:

כמה כסף אתם רוצים?

ראשית כול אתם צריכים להחליט על סכום המימון. אתם צריכים לדעת כמה כסף בדיוק אתם צריכים. כדי לגלות את התשובה לזה, חשוב שתבינו כמה כסף נדרש לפרויקט (אם זה ספר, בדקו מראש כמה יעלה לכם לערוך אותו, כמה להגיה, כמה לעמד, כמה יעלה עיצוב הכריכה, כמה תעלה ההדפסה, וכמה יעלה המשלוח). זה עדיין לא הכול. יש מתנות בפרויקט? (חייבות להיות מתנות בפרויקט, ככה הפלטפורמות האלה עובדות…) – כמה עולות לכם המתנות? כמה עולה המשלוח שלהן? כמה תעלה הפקת הסרט לפרויקט? ומה לגבי שיווק הפרויקט? האם תשתמשו בשיווק ממומן? פייסבוק? גוגל? האם אתם מסוגלים לעשות את זה לבד, או שאתם זקוקים לאיש מקצוע? (רמז: גם איש מקצוע עולה כסף…)

אזהרה: זמן כתיבת הספר או חופשת כתיבה וכדומה – אי אפשר לכלול בסכום שאתם מגייסים. אנשים לא יקבלו בהבנה בקשה כזאת. וגם – בבקשה אל תתחילו פרויקט מימון לפני שהשלמתם את כתיבת הספר. זה מתכון בטוח לספר שלא ייכתב לעולם.

חשוב: שימו לב לעמלה שהאתר יגבה מכם בסוף התהליך, והוסיפו את העמלה לסכום שאתם רוצים לקבל. אחרת יחסר לכם כסף למימוש הפרויקט.

ועוד דבר אחד אחרון וחשוב שצריך לדעת: אל תתפתו לבקש יותר כסף מכפי שנדרש לכם. גם כדי שהתומכים ירגישו שמדובר בסכום ריאלי ולא בעקיצה, וגם כדי שיהיה לכם קל יותר להגיע לסכום הזה ולסיים את הפרויקט בהצלחה.

הבנתם כמה יעלה הפרויקט? לא פספסתם את חישובי המע"מ בדרך? נפלא.

ממשיכים הלאה.

כמה זמן יימשך הפרויקט?

אפשר 30 יום, 45 יום, 60 יום, וככל הנראה יש אפשרויות נוספות.

שימו לב שתקופת הפרויקט מיועדת לעבודה על הפרויקט. כלומר – קושי להביא הכנסות ממקורות אחרים. הוסיפו למשוואה את הלחץ הנפשי שתהיו נתונים בו לאורך התקופה הזאת, והגיעו למספר הימים המתאים לכם.

זמן הפרויקט

שימו לב לזמן שבו מתנהל הפרויקט. האם יש חגים או חופשות במהלך התקופה הזאת? חגים וחופשות יכולים להרוג לכם את הפרויקט, אלא אם כן הפרויקט קשור אליהם ואז אולי דווקא כדאי להשתמש בזמן הזה. שימו לב לשנת הלימודים, לאולימפיאדה, ליורוליג…

אל תעלו פרויקט עכשיו ומיד, אלא אם כן יש קהילה שמחכה לו. התכוננו!

תמהיל המתנות

תמהיל מתנות הוא פירוט המתנות שאתם מציעים למקדמים. זה אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל הסיפור הזה. ראשית – הפרויקט שלשמו אתם מגייסים את הכסף צריך להופיע בין שלוש המתנות הראשונות. גם כי זה כל העניין וזה מה שאתם רוצים למכור, וגם כי אנשים יבדקו אתכם, ואתם רוצים להיתפס כאמינים.

אני ממליצה ששאר המתנות יהיו קשורות לתחום שעליו אתם כותבים, כדי ליצור לכם קהילה מדויקת יותר, ולא סתם כל מתנה שתרמו לכם, בלי שום קשר לכלום. אם כתבתם ספר על לידה ותמכו בפרויקט שלכם תמורת חופשת סקי ברומניה – הרווחתם כסף, אבל לא הרווחתם חבר בקהילה, וחבל.

שמרו מתנות שתוסיפו בהמשך הדרך. זה יעזור לכם לעורר עניין מחודש בפרויקט בתקופות השוממות.

סיפור הפרויקט

סיפור הפרויקט הוא התשתית של הכול. ספרו מי אתם, ספרו על הספר שלכם. ספרו למה אתם האדם הנכון ביותר לכתיבת הספר הזה. ספרו מה כבר עשיתם ומה אתם מתכוונים לעשות עוד. ספרו מה אתם מצפים מהתומכים שלכם לעשות. נסו להגיע למצב של עשייה משותפת – כדי שהתומכים שלכם יהיו מעורבים בפרויקט שלכם ככל האפשר. ספרו לקהל שלכם מי השותפים שלכם לפרויקט (עורכת? מישהו שמחכה לספר כדי להפיץ אותו בכל בתי היתומים בעולם? או בכל בסיסי צה"ל בארץ?) לאילו תוצאות אתם מחויבים? האם יש לכם סיפור קטן ומרגש שהוא חלק מהסיפור הגדול? אנשים מתחברים לקטן, לאינטימי, לדברים שהם יכולים להזדהות איתם. תנו להם את זה.

בהמשך הדרך עדכנו את הסיפור שלכם. שתפו בתוצאות שהגעתם אליהם. הגעתם ליעד? אפשר להמשיך ליעד נוסף.

הסרט

יש חשיבות אדירה לסרט שתכינו. אנשים בדרך כלל קודם כול מתחילים לראות את הסרט, תוך כדי הם כבר גוללים ובודקים את המתנות שהצעתם, ורק בסוף קוראים את סיפור הפרויקט. שימו לב להכין סרט סופר-מקצועי.

הביאו בסרט את האישיות שלכם. את הסיפור שלכם. את ההומור שלכם. את מה שרק אתם יכולים להציע לעולם.

הרשו לעצמכם להתרגש. לדבר מהלב. עזבו אתכם מפאסון. תנו את עצמכם. היו אותנטיים. ונקיים – אל תלכלכו על אף אחד. רוצים לצחוק? צחקו על עצמכם. ספרו למה הפרויקט חשוב לכם, ומה אתם מתכוונים לעשות בכסף.

שימו לב: עשר השניות הראשונות שלכם צריכות להיות החזקות ביותר. לא בטוחים איך לעשות את זה? התייעצו עם איש מקצוע. וגם – הסרט צריך להסתיים בהנעה ברורה לפעולה.

הקפידו על סרט קצר!!! לא יותר משלוש דקות. התאהבתם בקטע של הסרט? רוצים עוד? הכינו סרטונים קצרים נוספים שתוכלו להעלות לפייסבוק בתקופת הקמפיין.

שימו לב לא להכניס לסרט שום דבר שאין לכן זכויות יוצרים עליו. גם כי זה רע, וגם כי בשביל מה להסתבך?

הכינו את הקמפיין

הכינו רשימות של כל האנשים שתרצו לפנות אליהם: משפחה, חברים, אנשים שעוקבים אחריכם בפייסבוק או נמצאים אתכם באותן קבוצות, קולגות, בלוגרים ופעילי מדיה חברתית, עיתונאים שעוסקים בספרות, וכן הלאה.

בכל פעם שעולה שם נוסף – הוסיפו אותו לרשימה.

עשו עבודת חקר רצינית כדי לגלות את כל האנשים שיוכלו לעזור לכם, ואם אין לכם קשר איתם – חפשו מי יכול ליצור ביניכם קשר. חפשו קבוצות רלוונטיות בפייסבוק. (כותבים מדע בדיוני? יש לא מעט קבוצות של חובבי מדע בדיוני, וכן הלאה…) היכנסו לקבוצות, השתתפו בשיחות ובדיונים, שאלו שאלות, ענו תשובות, לייקקו, שתפו… היו נוכחים. שתפו פעולה עם אנשים שיש להם דפים או קבוצות רלוונטיות. חממו את הקבוצות שאתם כבר נמצאים בהן… יש לכם נכסים דיגיטליים נוספים? (עמוד נחיתה, בלוג) – חממו אותם!

צרו שיתופי פעולה עם אנשים שתוכלו להגיע אתם למערכת של win-win. אפשר להציע מתנה מיוחדת לקהילה שלהם אם יפיצו את המסרים שלכם.

אפשר גם לבנות קבוצת תומכים בוואטסאפ שתבקשו את עזרתם מבעוד מועד. (בקשו רשות לצרף אותם לקבוצה!!)

הכינו מראש 100-60 פוסטים

על מה? ובכן:

  • ערכי הפרויקט
  • תכנים מהפרויקט
  • נקודות "חגיגה" (מאה מקדמים ראשונים, 50% גיוס, 100%, יום אמצע הקמפיין, תוצאה נהדרת…)
  • סיפורים אישיים שלכם ושל אחרים
  • התקדמות הפרויקט
  • ההזדמנות של הפרויקט
  • מתנות ייחודיות לקמפיין
  • פוסטים שמחברים בין הפרויקט לבין לוח השנה

ועוד…

בכל פוסט כזה יהיה קישור לקמפיין.

את הפוסטים תעלו לפייסבוק, תשלחו לרשימת התפוצה שלכם, תעלו לבלוגים של אנשים אחרים – כאורחים (מובן שזה צריך להיות מוסכם מראש, כן?), תעלו לבלוג שלכם, תבקשו משותפים לשלוח לרשימות התפוצה שלהם, וכן הלאה.

הכינו מראש את הפוסטים לפי תאריכים ולפי פלטפורמה פרסומית. שהכול הכול יהיה מוכן מראש, וכשמגיעה השעה תדעו בדיוק מה עושים בכל שלב, ולא תצטרכו להתחיל להחליט החלטות. גם ככה יהיה לכם מספיק על הראש…

הכינו לו"ז מפורט

הכינו מראש הכול. את כל המהלך. זה מתחיל בהשקה רכה, מבקשים משותפים להתחיל לטפטף ("צ'מעו איזה דבר מהמם עושה החברה שלי…") ורק בהמשך היכנסו בעצמכם לתמונה.

תכננו הרצאות, הכינו פלאיירים לחלוקה (יותר טוב סימניות, הרי אנחנו מדברים על ספרים כאן…), תכננו אירועים רלוונטיים שתשתתפו בהם, הכינו מכתבי תודה אישיים למשתתפים בקמפיין, וכן הלאה.

תוך כדי קמפיין

הכול מוכן. פעלו לפי התכנית.

חגגו כל הצלחה. הודו על כל השתתפות.

הוסיפו מתנות.

עדכנו את המשתתפים על התקדמות הפרויקט.

הגעתם ליעד ועדיין יש זמן? העלו את הרף. הציעו משהו נוסף. נניח – הספר בכריכה קשה או סיפור נוסף שיישלח לכל המשתתפים במימון אם תגיעו ליעד, או דפי צביעה (זה רלוונטי כשמדובר בספר לילדים)…

המשיכו לעבוד ואל תתייאשו! זה לא פשוט. אמרתי את זה כבר בהתחלה. ידעתם, החלטתם ללכת על זה – אל תישברו לי עכשיו.

בסיום הקמפיין

עדכנו את הקהילה בכל התוצאות. הודו למשתתפים. ספרו על כל הדברים הנפלאים שהגיעו לחייכם בזכות הפרויקט (יהיו כאלה!!)

שמרו על קשר עם הקהילה ועדכנו אותה לפחות אחת לחודש עד שהספר יגיע אליהם הביתה.

הזמינו אותם לחגוג אתכם את השקת הספר.

בקשו מאנשים להעלות תמונות שלהם עם הספר – זה מנוף שיווקי בשבילכם!

ועוד המלצה לסיום

לפני כמה שנים יצא לאור ספר ושמו (המפתיע): מימון המון – מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט, של עמית גל. הספר יצא בהוצאת פראג. כדאי לעבור גם עליו לפני שיוצאים לדרך.

עשיתם פרויקט מימון המון?

חשוב לי לדעת איך היה לכם. מה היה נפלא? מה היה נורא? האם היום, כשאתם יודעים את מה שאתם יודעים, תעשו שוב מימון המון? למה?

בבקשה כתבו כאן למטה בתגובות, למען כולנו!

2018-03-04T17:58:44+00:00

3 Comments

  1. מירב ונונו 03.03.2018 , 20:48 השב

    עושה סדר 🙂 תודה רבה!

  2. אורית 07.03.2018 , 7:27 השב

    תודה על ההדרכה הכל כך מפורטת. מניסיוני כתומכת בהדסטארט זה היה כבר מציק כל העדכונים. תמכתי, שילמתי, פירגנתי, זהו. רציתי שקט עד סוף הפרויקט, רציתי רק לדעת אם הצליח בסוף או לא, וכל הפוסטים היומיים/שבועיים האלה היו לי מטרד.עד כדי כך שזה גורם לי לחשוב פעמיים אם לתרום שוב בפרויקטים אחרים

    • רחלי 07.03.2018 , 7:31 השב

      חשוב!
      זה חלק מהמודל. במימון המון מדברים גם על העניין של קהילה,
      ולא כולם אוהבים שמכריחים אותם להיות קהילה…
      אני ממש מזדהה.

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.