פלונסטרינג – בין תכנון לאלתור

פלונסטרינג הוא השם שנתנה המנחה שלי ב-Writers’ Academy 2018 לשיטת הכתיבה שלה שנמצאת איפה שהוא בין תכנון לאלתור. אני מעלה אותה לכאן כי אולי היא תעזור למישהו מכם.

בואו נבין קודם מה העניין…

יש שתי גישות לכתיבת סיפורים ארוכים, תכנון ואלתור. יש אנשים שחייבים לתכנן הכול מראש עד לפרטים הקטנים ביותר, ויש אנשים שלא מסוגלים להעלות בדעתם דבר כזה. הם פשוט מתיישבים וכותבים.

לכל אחת מהדרכים האלו יש יתרונות (היתרונות המתוארים הם בעיני סוזן דונובן, שאת השיטה שלה אני מביאה כאן, מובן שאפשר להתווכח…):

יתרונות התכנון

  • התהליך ברור, יודעים לאן הסיפור מתקדם
  • תכנית הכתיבה לכל יום ברורה, וידוע גם כמה זמן ייקח לכתוב את הספר כולו
  • פחות לחץ, פחות התקפי חרדה (ביחס לאלטרנטיבה)
  • יש הישגים קטנים כל יום

יתרונות האלתור

  • יותר הפתעות לאורך הדרך
  • התהליך נותן יותר תחושה של "יצירה" מאשר "עבודה"
  • אין מגבלות, אפשר להיסחף אחר הדמות
  • יותר התרגשויות
  • חיבור ל"קסם" שבכתיבה
  • תחושה של עיסוק באמנות
  • התהליך טעון ביותר אנרגיה

איך נהנים מכל היתרונות?

לשם כך פיתחה סוזן דונובן את ה"פלונסטרינג" (שבנוי מהמילים "plotting" ו-"panstering" – אלתור):

מה שאנחנו עושים בתהליך הזה הוא למעשה החלטה מראש על האירועים המרכזיים בסיפור, ועליהם בלבד, תוך הבנה של מהלך הסיפור, ולאחר מכן כתיבה חופשית בתוך המסגרת הזאת.

איך יודעים מה האירועים המרכזיים בסיפור?

לכל הסיפורים בעולם יש פחות או יותר אותו מהלך (חוץ מאלה שלא, כמובן… אבל אם אתם בראשית דרככם, מומלץ להתחיל במהלך הזה. כשתהיו מנוסים – תעשו מה שבא לכם). המהלך משתנה מעט מז'אנר לז'אנר. בפוסט הזה אדגים את המהלך של הרומן הרומנטי, מהסיבה הפרוזאית שזה מה שלימדה סוזן דונובן, המנחה.

ארבעת השלבים המרכזיים בתהליך הם:

  1. נקודת הפתיחה
  2. התפתחות
  3. מהפכות
  4. שיא ורגיעה

בואו נפרק את זה:

נקודת הפתיחה

נקודת הפתיחה היא למעשה האירוע המחולל. אנחנו רוצים שהאירוע המחולל יופיע כמה שיותר קרוב לתחילת הספר. בעמוד הראשון אם אפשר. במשפט הראשון – זה הכי טוב שיכול להיות. למה? כי שם הסיפור מתחיל להיות מעניין. שם הקורא נשבה בסיפור.

ברומן הרומנטי נקודת הפתיחה היא הפגישה בין הגיבור והגיבורה. זו יכולה להיות הפעם הראשונה שהם רואים זה את זו, וזו יכולה להיות הנקודה שבה מתחיל סיפור ההתקרבות שלהם.

התפתחות

יצאנו לדרך. אנחנו מבססים את הדמויות, המניעים והרצונות שלהם, מספרים על הדבר שהם הכי מפחדים ממנו, ומה הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות להם (אנחנו עושים את זה בצורה חכמה, כן? זה לא מאמר להגשה בשיעור ספרות…)

בשלב הבא אנחנו דואגים שיקרו להם כל מיני דברים טובים יחד, ושילמדו להכיר זה את זה. אנחנו מטיילים איתם יחד, בונים את הסיפור.

מהפכות

דברים מתחילים להשתבש. הסיפור מתפתח לכיוונים שלא ציפינו להם (כלומר – שהקורא לא ציפה להם) השלב הזה נגמר ברגע האפל ביותר בסיפור. הרגע שבו נראה שהכול נגמר, כולם הולכים למות, הזוג לעולם לא יוכל להיות יחד, מלחמה איומה תחריב את העולם וכן הלאה. הבנתם את הרעיון.

שיא ורגיעה

שיא הוא הפתרון המופלא שמצאתם לרגע האפל ביותר (שימו לב שהוא חייב להיות אמין), והרגיעה היא מה שבא אחר כך. הם מתחתנים, העולם נרגע, מה שזה לא יהיה. יש סיפורים שנגמרים בשיא, אבל שיא שכתוב היטב לגרום לקורא לקשיי נשימה, והרגיעה היא שנותנת לו שוב תחושה טובה. נעימה, מוציאה אותו מהספר רגוע, שמנמן ונינוח.

עכשיו שימו לב, הסיפור מתקדם בשלושה (או ארבעה, תיכף תבינו) קווים מקבילים אורך כל הדרך (אני מדגימה על הרומן הרומנטי, אתם תפרשו את זה כמו שצריך לז'אנר שאתם כותבים):

  1. סיפור האהבה
  2. הכוחות החיצוניים
  3. כל גיבור בפני עצמו

כל הקווים מתקדמים יחד, והסיפור עובד ככה:

  • פגישה ראשונה והתחלה של קשר.
  • הכוחות החיצוניים פועלים: משפחה, חברים, עבודה, חוסר יציבות כלכלית, פוליטיקה, מצב בטחוני רעוע…
  • לכל אחד מהגיבורים יש את הסיבות החיצוניות והפנימיות שלו לכך שהקשר לא יכול להתקיים.
  • נשיקה ראשונה. למרות כל הקשיים (אחרת אין מתח והקורא נוטש).
  • חרטה! הכול היה טעות, אסור להם להיות יחד.
  • כאן כבר נגמרה ההתפתחות ומתחילות המהפכות: דברים דרמטיים שהולכים ונעשים קשים ומסובכים יותר ויותר קורים בכל קווי העלילה: בקשר שלהם, אצל כל אחד מהם באופן אישי, בעולם שסובב אותם.
  • במקביל – הקשר הולך ומעמיק. זו כבר לא משיכה פיזית בלבד, אלא אהבה ממש. הקשר מתפתח לרוחני, נפשי, אינטלקטואלי.
  • השיא, הקליימקס, הרגע האפל – הכול הולך להתפרק, לא נראה שיש דרך לצאת מזה.
  • פתרון. שימו לב – לפני רגע הכול היה איום ונורא ולא נראה שיש פתרון, הפתרון חייב להיות ריאלי, אמין. (וזה בשום פנים ואופן לא יכול להיות "ואז היא התעוררה").
  • רגיעה. טעימה מה"והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה", או לכל הפחות מה"והם חיו באושר ועושר בינתיים".

שימו לב!

  • כל אחד מהגיבורים (הגיבור והגיבורה של סיפור האהבה, לא דמויות המשנה) חייב להתפתח ולהשתנות לאורך הסיפור.
  • המכשולים הולכים ונעשים קשים יותר ומורכבים יותר.
  • המהלך הכללי עובד בכל הסיפורים, אבל מה שמתואר כאן ספציפי לרומן הרומנטי.
  • יש עוד ה-מ-ו-ן מה להגיד על תכנון ועל אלתור ועל עלילה, והרבה מזה אכן יאמר בסדנה "מסתרי התמה ופלאי העלילה" בהנחיית הסופרת רוני גלבפיש, ביום שני, 18.6.2018. עדיין אפשר להירשם!

ספרו לי מה עובד לכם: תכנון? אלתור? פלונסטרינג? אולי יש לכם שיטה אחרת לגמרי?

5 Comments

  1. צבי בינדר 06.06.2018 , 10:07 השב

    כל הקטע הבא, לעניות דעתי, לא נכתב בצורה מסודרת. מי שלא היה בקורס של המורה סוזן דונובן, יתקשה להבין אותו.

    פגישה ראשונה, התחלה של קשר, הכוחות החיצוניים פועלים (מלחמה בעולם? ההורים מתנגדים לקשר? אהוב ילדות מופיע?), לכל אחד מהגיבורים יש סיבות משלו למה הקשר הזה לא יכול להתקיים (מצב משפחתי? פחדים? הגיבור מבוק על ידי החוק ולא רוצה לסבך את הגיבורה?), נשיקה ראשונה (למרות כל הקשיים והמכשולים, ותמיד אחרי הבעיות, כי אחרת אין מתח וזה לא מעניין), חרטה! הכול היה טעות! אסור להם להיות יחד!! כאן אנחנו מגיעים לשלב המכשולים, והמכשולים מתקיימים בכל הרמות ובכל קווי העלילה, העולם יוצא מאיזון, הגיבורים מסובכים עם העולמות הפנימיים שלהם, ולמרות הכול הקשר הולך ומעמיק. בשלב הזה הקשר הוא כבר לא פיזי בלבד, הוא מעמיק גם מבחינה נפשית, רוחנית, אינטלקטואלית, הם מגיעים למצב של אהבה ממש (והאהבה חייבת להיות למרות הכול, לכן חייבים להיות מכשולים שהיא מתגברת עליהם), ואז, הו אז, מגיע הרגע האפל. הרגע האפל מתקיים גם הוא בכל הרמות ובכל קווי העלילה. משם אנחנו מגיעים לשיא, ואז הפתרון – השיא, והרגיעה.

    • רחלי 06.06.2018 , 12:46 השב

      אכן, ניסיתי לתמצת הכול לפסקה, כולל הגרף שהופיע על הלוח… בוא נראה מה אפשר לעשות…

  2. עדי איצקוביץ 06.06.2018 , 12:00 השב

    אני חושבת שבעצם אין דבר כזה רק תכנון מראש. גם אם מתכננים לפרטי פרטים כל סצנה וסצנה, עדיין יש שינויים והפתעות בדרך (במיוחד בשלב העריכה) וגם ישנה חדוות היצירה וה'קסם' בניסוח המשפטים עצמם.
    לעומת זאת, בכתיבה חופשית רוב הסיכויים שתכתבו הרבה הרבה יותר זבל שיהיה צריך למחוק

  3. אילן נוב 06.06.2018 , 13:15 השב

    מתחיל באילתור, ממשיך בפלונסטרינג

  4. אבי 08.06.2018 , 18:03 השב

    מעניין מאוד.

    המתחיל באלתור אומרים לו גמור.

    (-;

    שבת שלום ומבורכת.

    אבי

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.