לשאוב השראה מספרים

בין חמישים גוונים של אפור לים סרגאסו הרחב

אנשים רבים ויקרים, אנשים שאני אוהבת מאוד, עלולים להזדעזע קשות מכך שהכנסתי את שני השמות האלו, חמישים גוונים של אפור וים סראגסו הרחב, לתוך משפט אחד. חלקם ודאי ינתקו איתי קשרים ויכחישו כי הכירו אותי אי-פעם, ואולי דווקא יגידו שמכירים לצערם, וינצלו את ההזדמנות הזאת כדי ללכלך עליי, ולהגיד כל מה שהם חושבים עליי כבר מזמן, או התחילו לחשוב ממש עכשיו, עקב המעשה הנורא…

אני אשאיר את המשפט הזה שם בינתיים, ובואו נקווה לטוב.

בין מקורות ההשראה שקיימים בעולם, לכתיבה אבל לא רק, אפשר למנות מוזיקה, אמנות מסוגים שונים, טבע, וגם דברים קונקרטיים יותר, כמו שיחות ברכבת, שערוריות משפחתיות ועוד ועוד. סופרים משתמשים בכל מקורות ההשראה האלו. לפעמים במודעות גמורה, ולפעמים במקרה.

אחד ממקורות ההשראה החזקים ביותר הוא ספרות. זה מקור השראה שלתפיסתי (ואני לא מקורים בעניין הזה, אני מודעת לכך) הוא החשוב ביותר. מי שלא קורא, והרבה – מוטב שלא יכתוב.

מספרים אפשר ללמוד הכול על כתיבה. ולא משנה באיזו ספרות מדובר. ספרי הדרכה וספרות ממש – טובה או רעה (וזכרו שבדרך כלל טובה ורעה זה בעיקר בעיני המתבונן, או הקורא במקרה הזה) – כולם חשובים מאוד כדי להפוך אותנו לסופרים.

כשמורים לספרות ומנחי כתיבה מדברים על חשיבות הקריאה לביסוס הכתיבה, הם רוצים להעשיר את השכלתנו, אבל מעודדים אותנו לברוא משהו חדש לחלוטין. שמקורות ההשראה שלנו יישארו מקורות השראה ולא ישוכפלו לתוך היצירה. והרבה פעמים זה עובד.

אבל יש גם ספרות שנשענת במידה רבה מאוד על ספרות שקדמה לה.

אני מדברת על ספרות חובבים, או כפי שהיא נקראת בלועזית, פאנפיקשן – Fan fiction.

ספרות החובבים נכתבת על ידי חובבים ומעריצים של יצירה מקורית כלשהי. החובבים בוחרים אלמנטים מסוימים מתוך היצירה, וכותבים סיפורים נוספים בתוך המרחב הזה תוך דו-שיח ברור עם היצירה.

איך זה עובד?

אם ניקח למשל את הארי פוטר – חובבים יכולים לבחור דמויות שוליים בסיפור ולכתוב להם סיפורים חדשים. הם יכולים לכתוב סיפורים חדשים שמתקיימים בתוך הוגוורטס, או בהוגסמיט, הם יכולים לספר מה קורה שנה אחר כך אצל דמות כזאת או אחרת, הם יכולים לברוא את ההרפתקאות שלהם עצמם בתוך המרחב הזה… ואכן – הארי פוטר פופולרי מאוד בהקשר הזה, וג'יי קיי רולינג מעודדת את הפעילות הזאת. (לא כל המחברים אוהבים את זה, אגב.)

ספרות החובבים התקיימה עוד לפני עידן האינטרנט, אבל היא התעצמה מאוד בזכותו. היום קיימים אתרים רבים שאליהם מעלים החובבים את סיפורי החובבים שלהם.

רוב ספרות החובבים נשארת בעולם הזה שיוחד לה – עולם ספרות החובבים. אם אעלה את הצירוף הזה, "ספרות חובבים" באוזני מורתי לספרות – היא בוודאי תיחנק קלות, או לפחות תמחה על השימוש במילה "ספרות" בהקשר הזה. כי "ספרות חובבים היא לא ספרות!"

אבל החובבים לא מתרגשים מכך…

לאחר הצלחתו המרשימה בכל קנה מידה של חמישים גוונים של אפור, חשפה המחברת כי את ההשראה לספר היא קיבלה מסדרת דמדומים, וראשיתו בכמה פרקי המשך שכתבה לסיפור של בלה ואדוארד, הגיבורים הראשיים של דמדומים. בתוך פרקי ההמשך היא שילבה גם פנטזיות מיניות, והעלתה את כל זה לאינטרנט בשם עט. כעבור זמן מה, שאחר שראתה כי טוב, החליטה ליצור דמויות חדשות ולאגד את הרעיונות והפנטזיות לספר משלה. היא פרסמה את הספר בשם עט, וחשפה את שמה האמיתי רק לאחר הצלחתו.

תגידו – "אוקי, אבל חמישים גוונים של אפור זו לא… ספרות" – ואני מקבלת את האמירה הזאת. כלומר – אני מקבלת אותה כדעה לגיטימית. ספרות יכולה להיות כל מיני דברים, ומאבקים בני שנים רבות ניטשים על מה ראוי להיחשב ספרות ומה לא, והאמת היא שלדעתי זה לא כל כך משנה.

אבל אין חולק כי ים סרגאסו הרחב הוא ספרות. לפחות אני לא מכירה חולק. והסיפור שלו לא מאוד מאוד שונה…

ראשיתו של ים סרגאסו הרחב היא בספר אחר, הנחשב היום לקלאסיקה, הלוא הוא ג'יין אייר. בספר ג'יין אייר, ג'יין היא בת מעמד נמוך שנשכרה על ידי מר רוצ'סטר, בעל אחוזה אלמן, כדי לטפל בילדיו. היא עוברת לגור באחוזה שלו, השניים מתאהבים ועומדים להינשא. אלא שאז מתברר שמר רוצ'סטר אינו אלמן, כי אם נשוי מאוד. והוא נשוי לאישה בשם ברתה מייסון, הכלואה בעליית הגג. המשך סיפורה קורע הלב של ג'יין פחות חשוב לענייננו, אבל הספר עדיין זמין לקריאה, ונדמה לי ששום ספרייה ציבורית אינה שלמה בלעדיו, כך שתמצאו אותו בקלות.

איך משתלב כאן ים סרגאסו הרחב? ובכן, ברתה מייסון מג'יין אייר היא אישה קראולית – בת תערובת מהאיים הקריביים. כשקראה ג'ין ריז את הסיפור ג'יין אייר, בהיותה קראולית בעצמה, ג'יין אייר עניינה אותה הרבה פחות מאשר ברתה המסכנה, והיא החליטה לכתוב את סיפורה. הספר נחשב מצוין, ויש בו כמובן עניין פוליטי מובהק ושקוף – הרצון לתת קול לאוכלוסיות מוחלשות ומושתקות, אבל הבסיס הוא ספר שכבר היה בעולם, ודמויות שכבר התקיימו בו. וקשה מאוד להפריד לחלוטין בין ים סראגסו הרחב ובין חמישים גוונים, לפחות מנקודת המבט הזאת, למרות פערי המעמדות הברורים שביניהם.

ההשראה-העתקה-ספרות חובבים הזו (ואמנע מלהוסיף את המילה 'פלגיאט' לרצף הקודם), מגיעה ברמות שונות במקומות שונים.

שתי דוגמאות נוספות שעולות לי בראש ממש עכשיו הן בין חברים של עמוס עוז שאי אפשר שלא להרגיש את הקשר בינו ובין וויסנברג, אוהיו של שרווד אנדרסון, והקבוע היחידי של יואב בלום הישראלי, שהוא רומן שלם שדומה דמיון מפליא ביותר לסיפורה הקצר של רוני גלבפיש, הספרדי, שהתפרסם שנים אחדות לפניו.

וזו רק רשימה קטנה והתחלתית…

מה אני רוצה להגיד?

אני רוצה להגיד שהשראה זה נפלא, וקריאה מחוללת פלאות בעולם ובתודעתנו.

כדאי לקרוא, וכדאי לקרוא לפני שכותבים, וכדאי לכתוב בהשראה של ספרים אחרים, אבל בעיקר תרגילים! ולפעמים גם תצא מזה ספרות על, אין לדעת…

וגם – כתבו, תמיד, כמה שיותר. וזכרו שלא כל דבר צריך לפרסם.

בתגובות אשמח אם תכתבו מה חשבתם, וגם דוגמאות נוספות לספרים שקיים ביניהם דמיון מעורר תמיהה, ובכלל, כל מה שיש לכם להגיד בנושא.

3 Comments

  1. צבי בינדר 25.01.2019 , 11:44 השב

    יש בארצנו עיתון ושמו 'יתד נאמן'
    לפני חגי תשרי וחג הפסח מוציא העיתון גם 'מוסף סיפורים'.
    באחד המוספים האחרונים הקונספט היה – חילופי סגנונות בין סופרים.
    סופרים וסופרות שאלו סגנון כתיבה של עמית, וכתבו בסגנון המושאל את סיפור החג שלהם.
    בכל אחד מהסיפורים, הסופר המשאיל, צירף לסיפור טור על הרגשתו לראות את הסגנון שלו נכתב בידי סופר אחר.

    יצאה יצירה יפה.

    • רחלי 26.01.2019 , 20:11 השב

      מעניין!
      האם יש לך גישה לחומר הזה?
      במהלך החודש הזה עסקנו בכך באתגר 365, וממש מעניין אותי לראות מה כתבו על כך סופרים נוספים…
      תודה על השיתוף!

  2. ריקי 25.01.2019 , 16:53 השב

    בדיוק כתבתי בסקר ששלחת על הכנס האחרון, תחת השאלה מה נרצה לשמוע בכנס הבא, שכל העולם של כתיבת סיפורים באינטרנט תחת שמות עט ופאנפיקשן זה משהו שיעניין אותי. אני גם כתבתי פאנפיקשן (באנגלית) שזכה להצלחה נאה עם המון followeres, reviews ו reads שזה המדד באתרי הפאנפיקשן. עשיתי את זה כדי להתאמן, זה אחלה אימון בכתיבה, ולשכלל את הסגנון שלי. כתיבה על דמויות קיימות היא לא בהכרח קלה, הקוראים מכירים היטב את הדמויות ואם הכותב לא נאמן לדמות, לקול שלה, למה היא מסוגלת או לא מסוגלת לעשות ולומר, המעריצים שקוראים מייד מעירים על כך. הפידבק המיידי הוא מעולה. מה גם שבכתיבה כזו, כשהיא רצינית, עובדים עם קוראי בטא וזה עוזר לפתח את שריר הכתיבה.

    לא קראתי את חמישים גוונים ולא סבלתי את ים סראגסו הרחב. לצערנו אלה הדוגמאות הבולטות אבל גם בלעדיהן זה עולם מרתק.

השאר תגובה

מדברות כתיבה

מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא

_____________________________

הסופרות מירי רוזובסקי, סמדר שטינברג וגפנית לסרי קוקיא מקיימות מפגש אינטימי על כתיבה בעידן הנשיות המודרנית:

בשיחה נדבר בפתיחות על האימהות ועל הזוגיות שלנו ועל השתקפותן בכתיבה, על הקשר שבין היצירה והחיים הן בהיבטי הביוגרפיה והחשיפה והן בהיבטים הפרקטיים של שילוב הכתיבה בחיי היום-יום, נספר על תהליכי הכתיבה הפרטיים שלנו ועל האופן שבו הספרים שלנו התעצבו והתפתחו.

השיחה מתקיימת בשיתוף מלא של הקהל.

אני זוכר

ד"ר עודד מנדה – לוי

_____________

ג'ו בריינארד (1994-1942) כתב ממואר מכמיר לב בשם I Remember, שפורסם בשנות ה-70 על פני מספר סדרות, ועותקיו אזלו במהירות. הממואר כולל כ-1500 משפטים באורכים שונים, רובם בני משפט אחד, אבל כולם נפתחים במילים "אני זוכר": אני זוכר את הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב, שעל המעטפה נרשם: "לאחר חמישה ימים יש להחזיר ל…", ואני חשבתי שלאחר שהחזקתי במכתב חמישה ימים אני אמור להחזיר אותו לשולח; אני זוכר שפוליו היה הדבר הגרוע ביותר בעולם; אני זוכר את היום שבו מתה מרלין מונרו.
ז'ורז' פרק (1982-1936) שמע על ה"אני זוכר" של בריינארד מהארי מתיוס, ידידו, וחבר ב"אוליפו", האולפנה לספרות פוטנציאלית, שבה היה פרק חבר מרכזי. הרעיון של משפטי "אני זוכר" קסם לפרק, שהיה עסוק בעבודות זיכרון משלו. הוא התחיל מיד לשחק, והזמין רבים להצטרף. פרק קבע חוקים למשחק הכתיבה של בריינארד: על הזיכרון להיות כזה שהוא יכול להיות גם של אנשים אחרים, והזיכרון צריך להיות גם של משהו שאינו קיים עוד.

ההרצאה תעסוק במסורת המפוארת של ה"אני זוכר", בהשראות אפשריות, בהשפעות שחוללה אצל סופרים שונים, ובמקומה של הצורה הממוארית הזאת במסורת הכתיבה היוצרת.

מתחילים לעבוד נכון

מאירה ברנע גולדברג

_____________

על טעויות שסופרים עושים בדרך להוצאת ספר ואיך אפשר למנוע אותן.

מערת האוצר הסודית של הסיפורים

רוני גלבפיש

_______

רעיונות טובים הם משאב פשוט ונפוץ מכפי שנהוג לחשוב. פיתוח רעיונות ומיצוי הפוטנציאל הטמון בהם – זה כבר עניין מורכב יותר.

במפגש נעשה את דרכנו למערת אוצר סודית שבה מתפתלות דרכים מוכרות פחות אל הפינות האפלות והמרגשות באמת של רעיונות, וכמעט מבלי משים נעניק להם רבדים והקשרים, עומק ויופי.

אולי אפילו נלך לאיבוד.

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה?

דניאלה דורון

______

איך מתחילים לעבוד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה? סיפור אישי וטיפים מקצועיים.

להיות הארנב הלבן

מעין רוגל

______

הארנב הלבן הוא השליח המקשר בין עולם הפלאות ובין העולם הרגיל, עולמה של אליס. הסופרים ומספרי הסיפורים גם הם שליחים, הם שייכים לעולם הסיפורים, ולעולם המציאות, ולאף אחד מהם לא לגמרי. וכמו הארנב הלבן יש להם תפקיד – להנכיח את עולם הבדיון, את הסיפורים, בעולם המציאותי, ולפתות ולמשוך את הקוראים אל עולמות הבדיון.

הרצאה על פיתוי, על עולמות סיפור, ועל מערכת היחסים העדינה שבין קוראים וכותבים.

מקלות של ארטיק

ליאור אנגלמן

___________

איך מתחילים לכתוב סיפור ארוך בלי לדעת שום דבר? כתיבה בהשראת מקלות ארטיק.

על פנטזיה, יצירה ודמיון

אשכר ארבליך בריפמן

____________

הצצה אישית אל תהליכי הכתיבה, חייה ועבודתה של אשכר ארבליך-בריפמן, אחת מסופרת הילדים והנוער המוכרות והאהובות בארץ.

כיצד מתחילים לכתוב?

כיצד עולים רעיונות ומהם מקורות ההשראה של אשכר.

כיצד מתנהל הקשר בין סופר למאייר?

על אהבת הטבע והשפעתו על הכתיבה.

מהי פנטזיה וכיצד היא מעודדת ילדים ליצור?

על חשיבות היצירה והיצירתיות ועוד.

פייסבוק לסופר המקטר

צפריר בשן

_______

איך לכתוב על עצמכם ברשתות החברתיות ולהסתכל במראה אחר כך; איך לרתום את הכישרון ולצאת איתו לעבודה בשדות ולמה אסור להגזים עם כל האותנטיות הזו.

איך ניגשים לספר ילדים

עינת שמשוני

________

נדבר על פיקצ'ר-בוק ונעסוק בשאלה מהו ספר ילדים טוב – האם ישנה נוסחה לכתיבה "נכונה" או מתכון לספר ילדים "מוצלח"? מהם?

(ספויילר: אין נוסחה, יש מתכון).

אוצר מילים

טלי אשר

_____

מרחבת הכנס ההומה אדם, מתפתל לו שביל קטן בתוך הצמחייה, מעין דרך לא דרך, אל מרחב ההתבוננות, אוהל יורט, שמזמין אתכם לחוויית כתיבה מסוג שונה מכל מה שחוויתם עד היום. ומה בדיוק קורה בסדנה עצמה? כתיבה אישית בעקבות טקסטים. חוויה אישית וקבוצתית. ובסופו של דבר יוצאים מהסדנה עם אוצר של מילים…

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

לנוע בחופשיות בתוך בתי כלא אהובים

דנה ברגר

_____

על השיר ככלי להבעה עצמית ועל המשמעות של להיות יוצר בעולם הזה, צייד של השראה, צלם של רגעים, לוליין של רגשות.
בסדנה נלמד ליצוק משמעות רגשית לתוך מבנה ומסגרת של פזמון, וניגע בזהירות בתמצית ומהות, עלילה ודמות, מסגרות וחופשיות.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

מתלבשים על דמות

קרן איל מלמד

_____

סדנת כתיבה משוחררת לבריאת דמויות שמתחילה באוצרות ופרטי לבוש ייחודיים ועוברת דרך הגוף אל היד הכותבת.

מספר המקומות לסדנה זו מוגבל. מהרו להירשם!

להסתכל בקנקן – סיפורי כריכה

דורית תמיר וחן יאקה-שומרון

_____

הפגישה עם כריכת הספר מייצרת את הרושם הראשוני לגביו. איך מעצבים כריכה שתשבה את עינו של הקורא? איך זה נראה משם (מוחו הקודח של המו"ל) ומשם (שולחנו של המעצב הגרפי)?
התהליך, השיקולים, ההתלבטויות, הסקיצות שנזנחו ואלו שהגיעו אל הדפוס – הכול בהרצאה הזאת.

שולחן ערוך: על הלכות, גבולות, מכשלות ומושכלות העריכה

נועה מנהיים

_____

נועה מנהיים היא עורכת, מבקרת, תסריטאית ומסאית, ראש מחלקת ספרות עברית בהוצאת 'כנרת, זמורה, ביתן'.
ערכה למעלה משישים ספרים, בעלת טור קבוע במוסף 'הארץ' העוסק באבולוציה של התרבות.

שדרגו את הכתיבה שלכם עוד היום בעזרת 3 טכניקות פשוטות.

ימים לראות טוב

שגית אמת

_____________

עד כמה קשורים נושאי הכתיבה למחבר שכתב אותם? איך משתמשים בעובדות אמיתיות והופכים אותן לשקרים מרהיבים? אילו סודות אמיתיים שתולים בסיפור הבדיוני הזה?

 

שגית אמת תספר על סופי, גיבורת הספר "ימים לראות" ותגלה מדוע בחרה לכתוב דווקא על גיבורה עיוורת, ואיך קשור העיוורון לחייה האישיים בפרט, ולחיים של כולנו בכלל?

בהומור ובכנות תספר שגית על אחורי הקלעים של הכתיבה, על המחסומים והפחד מחשיפה שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך גם על השמחה והאושר המופיעים כשאנו מממשים את החלקים היצירתיים שבתוכנו, ומאווררים את הסודות הכמוסים.

מספר להרצאה –
איך עושים את זה?
כל הסודות וגם כמה שקרים

גלית ברש

_____________

מה קורה רגע אחרי כשהחלום מתגשם? איך מצליחים להשאיר את הספר חי ונושם יותר מחודש? איך מגיעים לעוד ועוד אנשים? האם אפשר לצאת בהרצאה גם לפני שהספר יוצא לאור?

אני מזמינה אתכם לקבל כלים חשובים שיעזרו לכם לארוז את הסיפור שלכם להרצאה. נדבר על הסודות שיש בהרצאה טובה ונחשוף כמה שקרים שאף מרצה לא מדבר עליהם.

סודות ושקרים – הוראות הפעלה

מעין רוגל

_____________

דמויות משקרות. דמויות מסתירות סודות. דמויות טובות במיוחד גם משקרות וגם שומרות סוד. אבל מתי לחשוף את השקר? ואת הסוד? ומתי להכניס שותף סוד? וכמה דמויות יכולות לשמור סוד בלי לגלות אותו לאף אחד אחר?

הרצאה מעשית לכותבי פרוזה על שקרים סודות ומבנה סיפורי. וגם קצת פוקר.

משחק ילדים או מלאכת מחשבת?

שירלי גרץ

_____________

מהו סודו של ספר איכותי? ומה האמת המרה?

מאות ספרי ילדים יוצאים לשוק כל שנה, רובם אפילו לא יגיעו לחנויות. השוק מוצף בהוצאות לאור פרטיות, ובחברות הפקה שמוכרים לכותבים חלום. זה ביזנס לכל דבר, וזה בסדר, אנחנו חיים בכלכלה חופשית.

אבל אם חשקה נפשכם בספר ילדים איכותי, אין קיצורי דרך. זאת עבודה מאתגרת בת שלבים רבים.

בואו לשמוע על תהליך ההוצאה לאור ולבדוק איזה סוג של ספר אתם רוצים להפיק.

כל הדראמ"ה הזאת

רחלי לביא

_____________

לפעמים זה רק עניין של מינונים. דיאלוג שהפך בטעות למונולוג, שלושה עמודים של מחשבות נוגות, לרגע לא ברור איפה הסיפור מתרחש – והופה, הקורא בחוץ.

זה לא חייב לקרות! יש כל כך הרבה דברים שאפשר לשפר בטקסט אם רק רואים אותם בבירור, עוד לפני שמתחילים לקרוא(!) בואו לגלות איך עושים את זה.

כותבת לא למגירה –
על כתיבה בעולם אינטראקטיבי

אורי ניר-וינטר

_____________

עידן הרשתות החברתיות ופייסבוק בפרט פותח בפני כותבים שתי הזדמנויות שלא חלמו עליהן בעבר: להיות עדכניים כל הזמן, ולקבל פידבק מידי מקוראיהם. אורי ניר-וינטר, כותבת פייסבוק בולטת קוראת לזה: "כתיבה חברתית".

בהרצאה תספר אורי מה מניע אותה להעלות פוסט בכל סוף שבוע. בנוסף היא תסקור עקרונות בכתיבה חברתית, כמו: הנעה לפעולה של הקוראים, כתיבה תחת פידבק תמידי ושילוב בין טקסט לאימג', ותדבר על הדילמות שמעוררת כתיבה כזו: חשיפה מול שמירה על פרטיות, אמיתות מול שקרים ועוד.

סירה קטנה בים סוער – שקרים שסיפרו לי על הוצאה לאור, ואיך בכל זאת שרדתי (בינתיים)

גילי בר-הלל

_____________

מסלולה של גילי בר-הלל בעולם המו"לות התחיל בהוצאה גדולה (כתר), המשיך להוצאה קטנה (גרף), והוביל להקמת הוצאה חדשה משל עצמה (עוץ). איך ולמה מתמסר אדם שפוי למסלול של הוצאה לאור? כיצד בוחרים אילו ספרים לתרגם לעברית? מימון המון, ספרים דיגיטליים, הוצאה עצמית – האם מאחד הבאזוורדים הללו תצמח הישועה? האם בכלל יש סיכוי להצליח בתחום הזה? ואיך נמדדת הצלחה?

תני לי לספר לך מה שאת כבר יודעת

קרן לנדסמן

_____________

דיאלוגים יכולים לשמש אותנו להעברת מידע, אפיון דמויות ובספרות ספקולטיבית גם לבניית עולם והבהרת פערי ידע. בסדנה נתנסה בדיאלוגים שונים, בדרכים יעילות יותר (ופחות) להשתמש בדיאלוגים בסיפור, ונראה ממה הכי חשוב להישמר.

עשרה סודות לעריכה עצמית

הגר ינאי

_____________

אין כתב יד ראוי לשמו שיוצא לאור ללא עריכה. ספרים רבים אינם מתקבלים להוצאות או נכשלים בקרב הקוראים בשל חוסר עריכה או עריכה לקויה. בהרצאה נסקור את תהליך העריכה החל ביסודותיו הרגשיים, דרך עקרונותיו הסיפוריים ועד לליטוש הסגנוני הנחוץ להגשה. ניתן שפע של טיפים מעשיים לבדיקה עצמית של העלילה, הדמויות ואלמנטים טכניים חשובים. הרצאה זו עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים, חודשים של עבודה ועוגמת נפש. מומלץ בחום לבוא מצוידים בכלי כתיבה ולרשום את עיקרי הדברים.

לכתוב בלב הסערה: איך ממשיכים לכתוב גם בתקופות הקשות ביותר?

סוזן דונובן

_____________

דברים רעים קורים. זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בהיותנו חיים – דברים רעים יקרו בהכרח לכל אחד מאתנו בשלב מסוים. נעבור אתגרים לא פשוטים. איך אפשר להמשיך לכתוב בזמנים של אסונות ואובדן? איך הופכים כאב אנושי לסיפור מלא משמעות ועוצמה? איך טראומות משנות אותנו כאנשים וככותבים?

סוזן דונובן לא הייתה אמורה לחיות היום. אסון רפואי שפקד אותה בשנת 2011 הוביל לקריסת מערכות מוחלטת, עשרים ניתוחים, ושלושה חודשים בטיפול נמרץ. היא יצאה מהמשבר עם נכות קשה, אך המשיכה לכתוב. למעשה, מאז שכל הדבר הנורא הזה קרה, סוזן כתבה שישה רומנים, שש נובלות, מחזה שהועלה במנהטן ותסריט לסרט טלוויזיוני. השיבה אל המקלדת הייתה הדבר הקשה ביותר שהיא עשתה אי-פעם, וגם הגאולה שלה.

סודות הכתיבה בז'אנר הרומנטי

שרית חיים

_____________

לכתיבה בז'אנר הרומנטי חוקים ברורים: גבר אלפא, עלמה במצוקה, סיפור אהבה עוצמתי, סצנות סקס וסוף טוב.

אבל מה קורה כשהכותב מחליט להפר את הכללים? איך נמנעים מקלישאות? ועד כמה הקוראים מחפשים עלילה שתנפץ את התבנית הקבועה?

ההרצאה תעסוק בשינויים שחלו בז'אנר מאז עלייתו המטאורית, בניסיון לפענח את הנוסחה המנצחת לכתיבת סיפור רומנטי, ושאלת מיליון הדולר – האם הכתיבה מבוססת על ניסיון החיים של הכותב?

מרב-מכר לסרט: מה למדתי מתסריטאות על כתיבת ספרים?

עומר ברק

_____________

כשעומר ברק כתב את "לחוץ חתונה", הוא לא דמיין לרגע שזה יסתיים בספר זהב, ספר הביכורים הנמכר ביותר בשנת 2017 וסרט עם מיטב הכוכבים הישראלים ובבימויו של לא אחר מאשר גורי אלפי.

אז איך הופכים ספר לסרט? מה אפשר ללמוד מתסריטאות על פרוזה? ומהו הסוד הכי גדול שאף כותב פרוזה בישראל לא יודע?

איך לאהוב את הכתיבה שלנו:
סדנת כתיבה

רותם ברוכין ומרינה ברלין

_____________

כותבות וכותבים רבים מגלים לפעמים שהקושי הגדול ביותר בכתיבת סיפור אינו הדמויות, העלילות או מערכות היחסים, אלא קושי חוץ-סיפורי – המבקר/ת הפנימי/ת הקשוח/ה, שגורמים לנו לסלוד מכל מה שאנחנו כותבים ומבטיחים לנו שכל מילה שכתבנו אי פעם היא נדושה, גרועה ומשעממת. בסדנה נלמד להפסיק לשנוא את כל מה שאנחנו כותבים ולמצוא את היתרונות בכתיבה של כל אחד ואחת מאיתנו. אולי אפילו נגלה מה אנחנו הכי אוהבים לכתוב ואיך להתמקד בו.

 

מוגבל ל-15 משתתפים.

כותבת ומוחקת אהבה

ענת לב אדלר

_____________

הרומן כותבת ומוחקת אהבה מכר עד היום למעלה מ-50 אלף עותקים ולא רק שהפך לתופעה תרבותית אלא גם הפך לי את החיים.
בזכותו יצאתי למסע הרצאות בכל הארץ שנמשך כבר ארבע שנים ובזכותו הפכתי לגורו עבור נשים באמצע החיים שעוקבות בעניין גם אחרי מוצרי ההשראה והתוכן שלי והפעילויות החברתיות שאני מובילה.
הקהל הפך לקהילה.
אבל מה אם אספר לכם שלמרות ההצלחה הכבירה של הרומן והתהודה הגבוהה, הוא כמעט ולא ראה אור?
ומה אם אומר לכם שהדבר הכי חשוב זה להאמין בבטן שלכם, ביצירה שלכם, להתעקש וללכת עד הסוף?
כי אחותה הגדולה של ההצלחה בעיני היא ההתמדה.